کد خبر: ۹۲۵۷۳
۰:۰ - ۱۳۹۷/۵/۲۸

۶ نکته مهم در انتخاب سومین مدیرعامل بورس تهران ؛ قابل توجه هیات مدیره جدید
یادداشت سردبیر بورس پرس درباره :

۶ نکته مهم در انتخاب سومین مدیرعامل بورس تهران ؛ قابل توجه هیات مدیره جدید

قالیباف اصل بعد از 10 سال رفتنی شد و هیات مدیره جدید بورس تهران که بزودی اولین جلسه را تشکیل خواهد داد باید در انتخاب سومین مدیرعامل بورس تهران حداقل به ۶ نکته مهم توجه کند .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،شرکت بورس تهران از سال 85 براساس قانون بازار اوراق بهادار تاسیس شده و طی این مدت دو مدیرعامل شامل علی رحمانی و حسن قالیباف اصل را به خود دیده است .

رحمانی بعد از دو سال و بناگذاشتن پایه های اصلی و راه اندازی این شرکت (که بالاترین بخش اجرایی بازارسرمایه بشمار می رود)، آبان 87 ساختمان حافظ را ترک کرد تا قالیباف اصل با تایید چندباره هیات مدیره ، برای 10 سال سکاندار بورس تهران باشد.

در این میان آخرین پیگیری های بورس پرس نشان می دهد قالیباف اصل از اواخر تیر به عنوان رئیس دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا منصوب شده تا رفتن وی از تالار شیشه ایی مسجل شود و با این رویداد باید منتظر تعیین و حضور سومین مدیرعامل بورس تهران در عمر 12 ساله آن بود که منوط به برگزاری اولین جلسه هیات مدیره بورس تهران و بررسی گزینه ها است.

6 نکته مهم برای انتخاب سومین مدیر بورس تهران

در این رابطه چند نکته اساسی برای انتخاب مدیرعامل جدید بورس تهران مطرح است که جا دارد مورد توجه اعضا 7 نفره هیات مدیره شامل نمایندگان بانک آینده، سرمایه گذاری توسعه ملی، کارگزاری خبرگان سهام، سرمایه گذاری صبا تامین، گروه ارزش آفرینان پاسارگاد، کارگزاری بورس بیمه ایران و سرمایه گذاری ملی ایران قرار گیرد که بزودی با طی آخرین مرحله تشکیل جلسه خواهند داد.

1- این هیات مدیره درحالی با رای سهامداران در مجمع 24 تیر برای دو سال انتخاب شده که در وهله اول باید به گونه ایی در انتخاب سکاندار جدید بورس تهران عمل کند که با تکیه بر اتحاد در تصمیمات کلیدی و پرهیز از رفتارهای جزیره ایی از یک سو و پیاده سازی دموکراسی اقتصادی از سوی دیگر ، نمایشگر مردم سالاری در اقتصاد باشد و با بازنگری در اصول و ساختارها و پیاده سازی اهداف ، ضمن رقم زدن دور جدیدی از تحولات ، بعد از دو سال سربلند بیرون آید.

2- درحالی اقتصاد ایران با در نظر گرفتن مسائل سیاسی و جهانی، سال بسیار حساسی را می گذارند که نباید فراموش شود بورس تهران فقط شرکتی 150 میلیارد تومانی و سهامی عام نیست که به مدیر و هیات مدیره معمولی نیاز دارد بلکه در برگیرنده و ناظر بر حدود 450 شرکت بزرگ مطرح و متوسط است و باید برنامه های ویژه ، شفاف ، قابل تحقق ، توسعه ایی و ارزش آفرین داشته و حافظ منافع همگان باشد.

بنابراین یکی از این برنامه ها که با انتخاب مدیرعامل بورس تهران به راحتی قابل رصد و پیگیری خواهد بود، اعلام اهداف و رویکردهای دو سال آینده و اعلان عمومی معیارها و ملاک های گزینش مدیرعامل از سوی هیات مدیره است تا همه افکار عمومی بازار سرمایه از آن آگاه باشند.

3- از مطالبات به حق 10 میلیون سهامدار و بدنه اصلی بازار سهام ایران این است که هیات مدیره بورس تهران ضمن دریافت و بررسی کارشناسانه و بی طرفانه برنامه های عملیاتی گزینه های مدیریت، باید و باید از ورود به رویه های صنفی و لابی گری و چند دستگی و گوش به فرمان این و آن و بده و بستان های ناصواب اجتناب کند.

کوهی از تجربه مدیریت شرکت های بورسی و غیربورسی نشان داده هیچ گاه مدیر برآمده از لابی و سفارش و فشار و ... نتوانسته حرفی برای گفتن و راهی برای داشتن و کارنامه ایی حتی با نمره ناپلئونی داشته باشد.  

4- هیات مدیره بورس تهران فارغ از جناح بندی و گرایش های سیاسی و اقتصادی و با نگاهی دقیق به شرایط ویژه کنونی و آینده ، باید مدیرعاملی مشروع و با کارنامه قابل دفاع و برنامه های همه جانبه و عملیاتی را انتخاب کند که از حمایت حداکثری سهامداران ، مدیران ، کارگزاران، رسانه ها و... برخوردار باشد و بتواند دو سال سخت پیش رو را با بهترین نتیجه سپری کند و خون تازه ایی را به رگ های این بازار تزریق کند.

5- برآیند رویه درست و اصولی هیات مدیره در انتخاب سکاندار آینده بورس تهران می تواند منجر به الگو شدن این شرکت نزد دیگر شرکت های حاضر در بازار سرمایه شود که در آن قانون و مقررات، اصول مدیریتی ، اخلاق حرفه ایی ، احترام به مطالبات و خواسته های ذینفعان، اتحاد و همراهی ، توجه به شرایط خاص ، تکیه بر افکار عمومی و ... رعایت و بکار گرفته شده است.

6- این نکته هم مدنظر هیات مدیره بورس تهران قرار گیرد که با توجه به عضویت بورس تهران در فدارسیون جهانی بورس ها ، انتخاب مدیرعامل جدید از نظر این نهاد بین المللی دور نخواهد ماند و گزینه ایی شایسته و اصلح با حضور در این فدراسیون باید بتواند جایگاه بازار سرمایه ایران در مجامع جهانی ارتقا دهد.

علی رضایی زاده / سردبیر بورس پرس

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ