کد خبر: ۹۲۵۸۸
۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۵/۲۸

چالش فروش با قیمت دستوری محصولات در بورس کالا و الزام وزارت صنعت
نماینده مجلس مطرح کرد:

چالش فروش با قیمت دستوری محصولات در بورس کالا و الزام وزارت صنعت

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: وزارت صنعت قبل از الزام به تعیین قیمت دستوری برای فروش محصولات در بورس کالا،مواد اولیه را با نرخ ارز دولتی در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،علی اکبر کریمی به خانه ملت گفت: بورس کالا محل مناسبی برای مبادله رقابتی کالاها است براین اساس قیمت کالاهای عرضه شده در بورس باید به صورت رقابتی تعیین شود.نحوه قیمت گذاری در بورس کالا مشخص است به طور مثال قیمت گذاری محصولات فولادی، پتروشیمی و آلومینیوم با لحاظ قیمت‌های جهانی تعیین شود.

وی ادامه داد: تا قبل از رشد دلار و با وجود ایراداتی در نحوه قیمت‌گذاری ،قیمت گذاری در بورس کالا صورت می گرفت اما بعد از تغییرات شدید نرخ ارز موضوع قیمت های دستوری و تحکم آمیز در بورس کالا مطرح شده است. این بورس درخصوص قیمت های دستوری نقشی ندارد البته این موضوع منطقی است چرا که اگر قیمت ها در بورس کالا دستوری انجام شود دیگر نمی‌توان گفت قیمت ها به صورت شفاف و رقابتی تعیین می شود.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه قیمت ارز باید منطقی شود، افزود: قیمت هر کیلوگرم شمش آلومینیوم حدود ۱۰ الی ۱۲ هزار تومان در بورس تعیین می شود اما در بازار آزاد حدود ۳۰ هزار تومان است. بر این اساس کسانی که در بورس کالا بر اساس نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی خرید انجام می دهند می توانند به رانت دست یابند. بنابراین ادامه این فرآیند باعث می شود عملاً این بازار بی خاصیت شود.

کریمی با بیان اینکه باید قیمت محصولات در بورس کالا براساس نرخ ارز در بازار ثانویه ارز باشد ،گفت : کارایی و شفافیت بورس کالا باید حفظ شود اما اگر وزارت صنعت قصد دارد فروش برخی از محصولات بر اساس قیمت های دستوری انجام شود باید تدابیری نیز اتخاذ کند که واحدهای تولیدی که مجبورند براساس دستور قیمت گذاری کنند بتوانند با نرخ ارز دولتی نیز مواد اولیه را خریداری کنند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ