کد خبر: ۹۲۵۹۵
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۵/۲۸

دبیر کل اسبق و معروف سازمان ملل در گذشت

دبیر کل اسبق و معروف سازمان ملل در گذشت

کوفی عنان دبیر کل اسبق و معروف سازمان ملل متحد در سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۶ و برنده جایزه صلح نوبل در سن ۸۰ سالگی در گذشت.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، کوفی عنان، دبیر کل اسبق سازمان ملل متحد بین‌ سال‌های 1997 تا 2006 ، در سن 80 سالگی درگذشت. وی هفتمین دبیر کل این سازمان بود که سال 2006 برنده جایزه صلح نوبل شد.

وی، زاده 8 آوریل 1938 در شهر کوماسی، غنا بود و امروز در شهر برن، پایتخت سوئیس در گذشت.در دانشگاه آمریکایی مک‌کلاستر در رشته اقتصاد تحصیل کرد و 13 دسامبر 1996 توسط شورای امنیت به سمت دبیر کلی سازمان ملل منصوب شد. این حکم بعداً به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید. دبیر کلی وی سال 2001 مجدداً تمدید شد و تا یک ژانویه 2007 که بان‌کی‌مون عهده‌دار این سمت شد ادامه داشت.

عنان قبل از انتخاب شدن به عنوان دبیرکل سازمان ملل ریاست هیأت امناء مدرسه بین‌المللی سازمان ملل در نیویورک و پیش از آن سمت مدیر مدرسه بین‌المللی ژنو را در اختیار داشت. از اول مارس 1993 تا زمان انتخاب به دبیرکلی، معاون دبیرکل در حفظ صلح بود و یک سال پیشتر از آن هم به عنوان دستیار دبیرکل در عملیات حفظ صلح در سازمان ملل خدمت کرد.

انتخاب وی به سمت دبیر کلی سازمان ملل در سال 1996، بعد از کشمکش‌های فراوان صورت گرفت. رأی‌گیری برای انتخاب وی، چنانکه مشهور است به میدان منازعه میان آمریکا و انگلیس از یک طرف و فرانسه از طرف دیگر تبدیل شده بود. قبل از این رأی‌گیری، آمریکا  علی‌رغم رأی مثبت 14 عضو از 15 عضو شورای امنیت به ابقا بطرس بطرس غالی در سمت وی به عنوان دبیر کل وقت سازمان ملل، آن را وتو کرد. بطرس بطرس غالی فرانسوی را روان صحبت می‌کرد و بهانه پاریس این بود که با دبیر کلی که انگلیسی صحبت کند، موافقت نخواهد کرد.

از طرف دیگر، آمریکا هم که با سیاست‌های غالی در مسائل مختلف بین‌المللی مخالف بودند، به دنبال آن بودند که گزینه‌ای مطلوب‌تر را جایگزین وی کنند. بعد از رأی‌گیری در شورای امنیت، فرانسه چهار بار رأی‌ مثبت به کوفی عنان را وتو کرد و سرانجام بار پنجم رأی ممتنع داد تا کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل شود. 

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ