کد خبر: ۹۲۶۳۴
۰:۰ - ۱۳۹۷/۵/۲۹

تزریق دلار 7900 تومانی و سه درخواست پتروشیمی ها / مدعیان مدرک بدهند
مدیرعامل بزرگترین شرکت بازار سهام اعلام کرد:

تزریق دلار 7900 تومانی و سه درخواست پتروشیمی ها / مدعیان مدرک بدهند

مدیرعامل پتروشیمی خلیج فارس بزرگترین شرکت بازارسهام ایران از تزریق دلار۷۹۰۰ تومانی به بازار ثانویه خبر داد و با اعلام اینکه مدعیان تخلف مدرک بدهند، سه درخواست پتروشیمی ها از دولت را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جعفر ربیعی مدیرعامل بزرگترین شرکت بازار سهام ایران با ارزش روز 39 هزار میلیارد تومانی، درباره عرضه ارز پتروشیمی‌ ها در بازار ثانویه و سامانه نیما به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: از زمان راه‌اندازی سامانه نیما و بازار ثانویه طبق تصمیم دولت ، شرکت‌های پتروشیمی به عنوان بزرگترین عرضه‌کننده غیر نفتی در بازار ارز حضور داشتند و به طور مشخص در 4 ماه اول بیش از 2 میلیارد دلار ارز تزریق کردند.

وی ادامه داد: بیشتر این مبلغ مختص زمانی بود که دلار حدود 4200 تومان بود و هنوز بحث بازار ثانویه به میان نیامده بود. به علت تصمیم دولت ،شرکت‌های پتروشیمی تمام ارزی که داشتند را در بازار عرضه کردند.

این مقام مسئول با بیان اینکه همه شرکت‌های پتروشیمی در بازار ثانویه فعالند، افزود: طی چهار ماه سال در سامانه نیما بر اساس دلار 4200 تومانی، هلدینگ خلیج‌فارس 1.5 میلیارد دلار و در یک هفته گذشته و با آغاز به کار فعالیت در بازار ثانویه 500 میلیون درهم به بازار عرضه کرده است.

مدعیان تخلف مدارک بدهند

ربیعی ادامه داد: افرادی که بخش پتروشیمی را به صورت عمومی متهم به عدم عرضه ارز در بازار می‌کنند و یا بر این باورند ارز حاصل از فروش محصولات را با قیمت‌های بالاتر و خارج از سیستم به بازار تزریق کرده‌، مدارک را به مراجع نظارتی ارائه دهند. اگر یک شرکت پتروشیمی مرتکب این کار شده باشد باید مورد مواخذه قرار گیرد. هلدینگ خلیج فارس به عنوان بزرگترین پتروشیمی ارز را در نیما و بازار ثانویه عرضه کرده است.

احتمال تغییر نرخ خوراک

وی درباره احتمال تغییر نرخ خوراک گفت: این موضوع را باید از مجموعه وزارت نفت جویا شد چرا که شرکت‌های پتروشیمی خریدار خوراک بوده و مجموعه وزارت نفت فروشنده آن است. هر قیمتی که در نظر گرفته شود از آن تبعیت خواهیم کرد، بر اساس آخرین مصوبه هیئت دولت در زمانی که ارز 4200 تومان بود قیمت ارز خوراک پتروشیمی‌ها 3800 تومان تعیین شد این مصوبه همچنان معتبر است و تاکنون مصوبه دیگری به جای آن ابلاغ نشده است.

ربیعی درباره چگونگی تعیین نرخ خوراک به مبلغ 3800 تومان گفت: وقتی نرخ خوراک و نرخ فروش محصول یکی باشند حاشیه سود بعضی از شرکت‌های پتروشیمی بسیار پایین می‌آید و آنها به شدت ضرر می‌کنند از اینرو شرکت‌های پتروشیمی گزارشی با محاسبات و اعداد و ارقام و مورد نظر در این زمینه به وزارت نفت ارسال کردند، پس از آن دولت به این جمع‌بندی رسید که برای کمک به شرکت‌های پتروشیمی که حاشیه سود کمی داشته و در بورس حضور دارند و به علت جلوگیری از اثرگذاری منفی آنها در بورس، نرخ خوراک 3800 تومان در نظر گرفته شد.

عرضه دلار 7 هزار و 900 تومانی پتروشیمی‌ها  در بازار ثانویه

وی درباره آخرین قیمت عرضه ارز پتروشیمی‌ها در بازار ثانویه گفت: آخرین عرضه در بازار ثانویه بر اساس دلار 7900 تومانی بود، به عبارتی یورو، دلار و درهم را بر اساس دلار 7900 تومانی در بازار عرضه کردیم، هم در زمانی که شرکت‌های پتروشیمی ارز را در سامانه نیما بر اساس دلار 4 هزار تومانی عرضه می‌کردند.و هم اکنون که قیمت بر اساس عرضه و تقاضا است به محض این که معامله انجام می‌شود ریال آن به حساب پتروشیمی‌ها واریز می‌شود.

مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس ادامه داد: بعد از آن جابجایی ارز صورت می‌گیرد.خارج از سامانه نیما هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شود، از آنجایی که اکنون در سامانه نیما عرضه و تقاضا حاکم است این امکان وجود دارد که بر اساس نوسانات ارز اگر خریداری وجود نداشته باشد مجبور به پایین‌ آوردن قیمت‌ها شویم تا ارزمان را بفروشیم، این فضا هم مانند فضای بورس است.

دلالانی که به اسم خریدار در بورس فساد می‌آفرینند

ربیعی گفت: تقاضایی که اکنون برای محصولات پتروشیمی در بورس کالا وجود دارد در حقیقت تقاضای واقعی نیست چرا که نسبت به سال گذشته میزان تقاضاها در حالی سه برابر شده است که میزان تولیدات پایین دستی هم‌تراز با آن نیست.این فاصله و این ناهمخوانی ناشی از آن است که عده‌ای از فاصله قیمت بازار آزاد و بازار رسمی در آن زمان که نرخ دلار 4200 تومان بود استفاده کردند و به عناوین مختلف به عنوان متقاضی در بورس اقدام به خرید کالا با نرخ 4200 تومانی می‌کردند و پس از آن همان محصول را با قیمت بالاتر به مصرف کننده واقعی می‌فروختند.

سه درخواست شرکت‌های پتروشیمی از دولت

وی افزود: به طور مثال در مورد مواد اولیه بطری آب و روغن، متوسط فروش کالا ها در بورس در چهار ماهه اول سال جاری کیلویی 6 هزار تومان بود اما این محصول به قیمت 20 هزار تومان به دست مصرف‌کننده واقعی می‌رسید، این فاصله ‌ نه به جیب مصرف‌کننده واقعی رفته و نه به جیب عرضه‌کننده مواد اولیه یعنی شرکت‌های پتروشیمی، این چالش را به دولت منتقل کردیم و از آنها خواستیم که تدابیری بیاندیشد تا متقاضیان واقعی در بورس کالا امکان خرید داشته باشند.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین از قوه مجریه درخواست کردیم اجازه ندهد کسانی که از بازار سهام خرید می‌کنند به صادرات آن بپردازند چرا که معتقدیم صادر کننده فقط باید تولیدکننده باشد. بسیاری از خریداران حاضر در بورس کالا که واقعی هم نبودند با اعمال تغییرات جزئی بر روی محصول از مبادی رسمی و با دلار آزاد اقدام به صادرات رسمی آن محصول می‌کردند که این موضوع چالش‌ هایی را برای خریدار واقعی و حتی ما ایجاد کرده است.

ربیعی درباره سومین درخواست شرکت‌های پتروشیمی برای ساماندهی وضعیت عرضه محصولات در بورس کالا گفت: از دولت خواستیم تا اجازه دهد با متقاضیان واقعی مواد اولیه در بازار به طور مستقیم و بر اساس نرخ واقعی موجود در بورس قرارداد ببندیم. اگر دولت با این 3 درخواست موافقت کند خریدار واقعی مشخص شده و متضرر نخواهد شد همچنین پای دلالان و واسطه‌ها در بازار آزاد قطع خواهد شد. وزرای نفت و صنعت‌ در حال بررسی و پیگیری سه درخواست هستند.

واگذاری پروژه‌های بالادستی و NGL به شرکت‌های پتروشیمی

وی از موافقت وزارت نفت برای ورود شرکت‌های پتروشیمی به پروژه‌های بالادستی تأمین کننده خوراک پتروشیمی‌ها خبر داد و گفت: اخیرا بر اساس ابلاغ بخشنامه وزارت نفت به شرکت ملی نفت، تمام پروژه‌های بالادستی و NGL که می‌توانند خوراک پتروشیمی را تامین کنند به شرکت‌های پتروشیمی واگذار خواهد شد. پروژه پالایشگاه بید بلند خلیج فارس و طرح یادآوران خلیج‌فارس که به طرح NGL3200 معروف است از جمله آنها است.

ربیعی گفت: تولید، فروش و صادرات شرکت‌های پتروشیمی با بازگشت تحریم‌ها به هر طریقی ادامه خواهد یافت همانطور که بعد از برجام ارتباط بانکی برقرار نشد و در همان زمان نیز بر اساس پروتکل به فروش و صادرات محصولات ادامه دادیم با بازگشت تحریم‌ها نیز نه تنها توقفی در فرایند کاری نخواهیم داشت بلکه با قوت بیشتری به کار ادامه می دهیم.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ