کد خبر: ۹۴۸۰
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۸

پیشنهاد جدید مرکز پژوهش‌ها؛ کف قیمت نفت بودجه ۶۰ دلار باشد

پیشنهاد جدید مرکز پژوهش‌ها؛ کف قیمت نفت بودجه ۶۰ دلار باشد

مرکز پژوهش‌های مجلس پیشنهاد کرد کف قیمت نفت در بودجه سال آینده حدود ۶۰ دلار در نظر گرفته شود تا از بروز مشکلاتی نظیر کسری بودجه ممانعت به عمل آید.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،دفتر مطالعات انرژی مرکز پژوهش های مجلس با انتشار گزارشی به بررسی وضعیت بازار نفت در سال های 2014 و 2015 پرداخت و اعلام کرد: بانک جهانی ، رشد اقتصادی جهان درسال های 2015 و 2016 را به ترتیب 3/4 و 3/5 درصد پیش بینی کرده است. در همین حال بر اساس شاخص قدرت خرید رشد اقتصادی جهان در سال 2013 برابر با 3/1 درصد و درسال های 2014 – 2016 به ترتیب ، 3/4 ، 4 و 4/2 درصد پیش بینی شده است.

اگرچه خطرپذیری های مثبت بالقوه در اقتصاد جهانی در شرایط کنونی تا حدود زیادی ناشی از محرک های رشد اقتصادی آمریکاست، اما از سوی دیگر، خطرپذیری های منفی نیز وجود دارد که عمدتا ناشی از افزایش زودتر از موعد نرخ های بهره در آمریکا، تضعیف بیشتر اقتصاد منطقه یورو و افزایش چالش های ژاپن در خروج بحران و احیای اقتصادی است. این به معنای حرکت آرام روند رشد اقتصادی جهان در سال های آینده است.

به پیش بینی کارشناسان اقتصادی روند نزولی کنونی قیمت های نفت تا سال آینده به صورت پیوسته ادامه خواهد یافت. کاهش شدید قیمت نفت که از تابستان 2014 آغاز شده است، نشان دهنده تغییرات مهم ساختاری بازار جهانی نفت است. میزان عرضه در فصل دوم سال جاری برابر با 92/77 میلیون بشکه در روز و در فصل سوم معادل 93/62 میلیون بشکه در روز بوده است. در راستای این تغییرات میزان عرضه نفت نسبت به تقاضای آن به سرعت در حال افزایش است.

این در حالی است که میزان تقاضای جهانی نفت در فصل دوم و سوم سال 2014 به ترتیب 91/5 و 93/1 میلیون بشکه در روز بوده است. در شرایطی که نفت از ماه ژوئن تاکنون در حدود 40 درصد ارزش خود را از دست داده است تمام فعالان بازار و کارشناسان معتقدند که دوران تازه ای در بازار نفت شروع شده است.

اکنون که قیمت نفت ایران از 101 دلار تابستان سال 2014  با نزولی قابل توجه  به  کمتر از 70 دلار رسیده است و این سیر نزولی نیز همچنان ادامه دارد و با توجه به این روند دولت باید بودجه سال آینده را بر خلاف سال های گذشته با نگاه بسیار محتاطانه تری تدوین کند و کف قیمت ها را با توجه به شرایط کنونی کل بازار جهانی نفت و روند کند رشد اقتصادی در نظر بگیرد.

همچنین برای کاهش ریسک و با احتساب شرایط کنونی دنیا و اعمال برخی شرایط ناخواسته علیه ایران، قیمت نفت در لایحه بودجه سال 1394 کل کشور را با ملاحظات دقیق تری پیش بینی کند. بنابراین اگرقیمت نفت خام ایران در لایحه بودجه سال 1394 ، 70 دلار در نظر گرفته شود ، حد بالای قیمت نفت در بودجه محسوب می شود زیرا قیمت نفت مصوب در بودجه کشورهای صادرکننده نفت در سال 2014 بین 60 الی 100 دلار در هر بشکه تعیین شده ، لکن اکثر کشورها قیمت بین 70 الی 90 دلار در هر بشکه را برای بودجه خود پیش بینی کرده اند.

کمترین قیمت نفت مصوب در سال 2014 متعلق به ونزوئلا با 60 دلار برای هر بشکه و بالاترین قیمت یعنی 100 دلار در هر بشکه به کشور ایران تعلق داشت . کف قیمت نفت در بودجه سال آینده ایران با توجه به تمام نوسانات بیان شده می بایست حدود 60 دلار در نظر گرفته شود تا از بروز مشکلاتی نظیر کسری بودجه ممانعت به عمل آید.

انتهای پیام
 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ