کد خبر: ۹۵۶۹
۹:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۱/۶

جزئیاتی درباره روش جدید محاسبه حجم مبنا، دامنه نوسان و شاخص های جدید
درگفت وگوی بورس پرس با مدیرعامل شرکت بورس اعلام شد:

جزئیاتی درباره روش جدید محاسبه حجم مبنا، دامنه نوسان و شاخص های جدید

مدیرعامل شرکت بورس درباره روش جدید محاسبه حجم مبنای شرکت های بورسی ، افزایش یک درصدی دامنه نوسان و زمان بکاری گیری شاخص های جدید توضیحاتی ارایه کرد.

حسن قالیباف اصل در گفت وگو با پایگاه خبری بورس پرس، درباره برنامه اجرای روش جدید جحم مبنای شرکت های بورسی و افزایش دامنه نوسان اظهار داشت: حدود سه ماه پیش شرکت بورس پیشنهاداتی را در مورد اصلاح برخی مقررات و مفاد دستورالمعل ها به سازمان بورس ارایه کرد که خوشبختانه اخیرا" در سازمان و شورای عالی بورس به تصویب رسید.

وی با بیان اینکه اصلاح حجم مبنا و افزایش دامنه نوسان از مهمترین این پیشنهادات بودند، ادامه داد: بنابراین بعد از دریافت ابلاغیه سازمان بورس، علاوه بر تغییر روش محاسبه حجم مبنا، دامنه نوسان قیمت سهام عادی و حق تقدم هم از 4 و 8 درصد فعلی به 5 و 10 درصد افزایش خواهد یافت.

سخنگوی شرکت بورس در برابر این سئوال که آیا این دو تغییر همزمان اجرا خواهد شد یا خیر؟ توضیح داد: باید منتظر مفاد ابلاغیه بود اما حجم مبنا از اهمیت بیشتری برخوردار است. چرا که با اصلاح آن تغییرات قیمتی و گردش سهام شرکت ها ساده تر و باعث افزایش نقدشوندگی و کاهش گره و گیرهای معاملاتی خواهد شد. به همین دلیل به نظر می رسد اجرای روش جدید حجم مبنا مهمتر از دامنه نوسان باشد.

قالیباف اصل ادامه داد: در روش جدید ، حجم مبنای همه شرکت های بورسی برخودار از آن، به اندازه یک میلیارد تومان یا عدد موجود فعلی ، هر کدام که کمتر باشد ، محاسبه می شود. این روش، شامل همه شرکت ها بوده و تفکیکی صورت نگرفته اما به دلیل اثر عمده ایی که بر روی شرکت های بزرگ دارد، در این دسته از شرکت ها نمود ویژه ای خواهد داشت.

به گفته مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار، امکان اجرای هر دو تغییر در آینده ایی نزدیک وجود دارد اما باید منتظر نظر نهاد ناظر بود.

وی در رابطه با بکاری گیری شاخص های جدید هم از موافقت و تایید سازمان و شورای عالی بورس خبر داد و به بورس پرس گفت: بسترهای لازم و نرم افزارهای مربوط به شاخص های جدید آماده است و با ابلاغ سازمان بورس عملیاتی خواهد شد و به نمایش گذاشته می شود. زمان دقیق بکاری گیری شاخص های جدید مشخص نیست اما مسلما" در سال جاری اجرا خواهد شد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ