کد خبر: ۹۵۸۴۰
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۶/۵

ایران و آمریکا امروز به دادگاه می روند / زمان اعلام رای مهم
به دلیل بازگشت تحریم‌ها:

ایران و آمریکا امروز به دادگاه می روند / زمان اعلام رای مهم

بررسی پرونده شکایت ایران از آمریکا به دلیل بازگشت تحریم‌ها، امروز در دیوان بین‌المللی دادگستری آغاز می‌شود و برای 3 روز ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، در پی اعمال مجدد تحریم های آمریکا علیه ایران که مرحله اول آن شروع شده و مرحله دوم هم از آبان آغاز می شود، ایران در دیوان بین‌المللی دادگستری از آمریکا شکایت کرد که از امروز بررسی این پرونده شروع و تا 8 شهریور ادامه خواهد داشت.

در این دادگاه وکلای ایران با استناد به "عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی" که سال 1955 (1334 شمسی) بین دو کشور منعقد شده از دیوان بین‌المللی خواهند خواست حکم به رفع تحریم‌هایی بدهد که ترامپ بعد از خروج آمریکا از برجام وضع کرده است.

چرا که به اعتقاد ایران ، تحریم‌های نفت و انرژی ناقض مفاد عهدنامه مودت است.

انتظار می‌رود وکلای دولت آمریکا استدلال کنند که دیوان بین‌المللی دادگستری صلاحیت رسیدگی به این دعوا را ندارد و عهدنامه مودت اعتبار ندارد و اصولا تحریم‌های آمریکا این پیمان را نقض نمی‌کند.

با این حال دیوان بین‌المللی طی یک ماه رای خود را صادر و اعلام خواهد کرد.

دیوان بین‌المللی دادگستری واقع در لاهه، بازوی قضایی سازمان ملل متحد برای حل و فصل مناقشه‌های بین‌المللی است.حکم دیوان الزام‌آور است اما این دادگاه اهرمی برای الزام کشورها به اجرای حکم در اختیار ندارد و در مواردی بعضی کشورها از تن دادن به حکم این دیوان سر باز زده‌اند.

در متن دادخواست ایران که در 19 صفحه به دبیرخانه دیوان تسلیم شده، آمریکا متهم است با تصمیم ترامپ در خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای و همچنین اظهارات مقامات آمریکایی در مورد تشدید تحریم که به منزله وضع تحریم‌های دیگر ، "مفاد عهدنامه مودت سال 1955 را نقض کرده و به نقض این پیمان ادامه می دهد.

عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین شاه ایران و دول متحده آمریکا در 23 مرداد 1334 بین نمایندگان دو کشور امضا شد و همان سال به تصویب مجالس شورای ملی و سنا و بعدا به امضای شاه رسید و جنبه قانونی یافت.

این عهدنامه مبنای روابط دوستانه بین ایران و آمریکا در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی بود اما بعد از انقلاب، روابط دو کشور پس از تصرف سفارت آمریکا و گروگانگیری دیپلمات‌های آمریکایی قطع شد و بعد از چهار دهه هنوز برقرار نشده است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ