کد خبر: ۹۷۱۶۷
۰:۴ - ۱۳۹۷/۶/۱۵

جایگاه شرکت های لیزینگ در نظام پولی مشخص شد

جایگاه شرکت های لیزینگ در نظام پولی مشخص شد

اداره مطالعات و مقررات بانک مرکزی در نامه ای به انجمن ملی لیزینگ از تعریف و طبقه بندی شرکت های لیزینگ خبر داد و گفت: از این پس شرکت های مذکور در دسته نهاد مالی تسهیلات دهنده غیر سپرده پذیر فعالیت می کنند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، اداره مطالعات و مقررات بانک مرکزی در نامه ای به انجمن ملی لیزینگ از تعریف و طبقه بندی شرکت های لیزینگ خبر داد و گفت: از این پس شرکت های لیزینگ در دسته نهاد مالی تسهیلات دهنده غیر سپرده پذیر که با مجوز بانک مرکزی فعالیت می کنند، قرار خواهند گرفت.

محمد هادی موقعی دبیر کل انجمن ملی لیزینگ گفت: با دریافت این نامه از بانک مرکزی که در ۱۱ شهریور ۹۷ دریافت شد، جایگاه شرکت های لیزینگ در نظام پولی و مالی مشخص شد.راهبرد این انجمن بر تعیین جایگاه و تعریف و طبقه بندی فعالیت لیزینگ قرار دارد.در این طبقه بندی باید به چند عنصر از جمله عنصر نهاد توجه کرد. شرکت های لیزینگ یک نهاد مالی رسمی هستند و مثل کارگزاران بورس و شرکت های تامین سرمایه نوعی نهاد مالی محسوب می شوند اما تفاوت های آشکاری با آنان دارند.

وی درباره عناصر دیگر توضیح داد: شرکت های لیزینگ از آن دسته نهادهای مالی هستند که اعتبار اعطا می کنند و به عبارتی تسهیلات دهنده هستند. هیچ نهاد مالی دیگری در اقتصاد مالی تسهیلات دهنده نیست جز شرکت های لیزینگ و با این توصیف شرکت های لیزینگ از نهادهای پولی جدا شدند.
سومین عنصر ویژگی غیر سپرده پذیری است که جایگاه خاصی را به شرکت های لیزینگ می دهد. نهادهای پولی مثل بانک ها دارای ویژگی سپرده پذیری و تسهیلات دهندگی هستند در حالی که شرکت های لیزینگ در عین حفظ ویژگی اعتبار دهندگی، فاقد ویژگی سپرده پذیری هستند.

این فعال حوزه لیزینگ ادامه داد: این فعالیت فقط با مجوز بانک مرکزی امکان پذیر است که جایگاه فعالیت های مالی مجاز را برای لیزینگ ها رقم می زند. حال که در تعریف و طبقه بندی این فعالیت تاییدیه از بانک مرکزی اخذ شده، نوبت به تدوین مقررات برای اعتبار دهندگان غیر سپرده پذیر می رسد. بسیاری از مقررات بازل و ناظر بر بانک ها و مؤسسات اعتباری سپرده پذیر و حتی مؤسسات اعتباری غیر بانکی شامل حال لیزینگ نمی شود.

موقعی افزود: همچنین مقررات ناظر بر نهادهای مالی مثل بیمه ها و بانک های سرمایه گذاری نیز شامل حال لیزینگ ها نمی شود. این یک فصل جدید در طبقه بندی نهادهای مالی و پولی است.سازمان امور مالیاتی باید با ماهیت نهاد مالی اعتبار دهنده غیر سپرده پذیر آشنا شود تا در اجرای قانون مالیات ها برای این بخش از فعالیت مالی راحت تر عمل کند.

وی با اشاره به اینکه قوه قضائیه نیز از ابهام های فعلی در بررسی دعاوی مطروحه در محاکم برای این نهادها به یک شفافیت قانونی باید برسد، گفت: استانداردهای حسابداری و گزارشگری مالی اعم از شناسایی درآمد ها و احتساب ذخائر و طبقه بندی اقلام ترازنامه باید بر اساس این طبقه بندی از فعالیت صورت پذیرد.

دبیر کل انجمن ملی لیزینگ گفت: نکته با اهمیت دیگر آشکار شدن وجوه تمایز فعالیت لیزینگ با فعالیت های مشابه در بازار غیر رسمی است که تکلیف شرکت های واسطه گر را در بازار کالاهای سرمایه ای مثل خودرو تعیین کرده و از این پس با مقایسه ویژگی های تعریف شده برای نهاد مالی لیزینگ با فعالیت های شبه لیزینگ رفته رفته برداشت های نامناسب از این صنعت برطرف خواهند شد.

موقعی ادامه داد: مهم ترین نکته در این تعریف جدید بانک مرکزی، ورود منابع مالی به صنعت لیزینگ است که نقطه عطف تفاوت آن با نهادهای مالی وپولی دیگر است. در این ارتباط انجمن با متقاعد ساختن بانک مرکزی در اصلاح موضوع فعالیت شرکت های لیزینگ در اساسنامه و مجاز بودن ورود منابع مالی اشخاص از طریق غیر سپرده پذیری و به صورت عاملیت منابع مالی دیگران، ایجاد سندیکا در تامین مالی و تامین کالا و لیزینگ های اهرمی و سه جانبه، موفق شد تا در آغاز حرکت رو به توسعه قلمرو صنعت لیزینگ در اقتصاد گام اساسی بردارد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ