کد خبر: ۹۷۲۵۳
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۶/۱۸

مهمترین چالش بورس و پیش بینی صنایع برتر و نیمه دوم سال
یک کارگزار اعلام کرد:

مهمترین چالش بورس و پیش بینی صنایع برتر و نیمه دوم سال

یک کارگزار بورس با بررسی وضعیت فعلی بازار سهام و اعلام مهمترین چالش ، صنایع برتر احتمالی و شرایط نیمه دوم سال را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، علیرضا تاج بر که اخیرا" مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین شده ، درباره شرایط فعلی بازار سهام و پیش بینی آینده به سنا گفت: بعد از شروع سال گذشته افزایش دلار، بازدهی بازارهای ارز و سکه به بیش از 100 درصد رسید و رشد اندکی هم در بازار مسکن رخ داد اما طی سه چهار ماه، این روند بازدهی و موج افزایش قیمت ها به سمت بازار سرمایه آمده است .

وی با بیان اینکه متاسفانه به دلیل عدم معرفی درست بازار سرمایه به جامعه، این بازار آخرین بخش از اقتصاد بود که با اقبال مواجه شده و هنوز هم بسیار  با ارزش واقعی خود فاصله دارد، افزود: شروع این اقبال و افزایش قیمت ها با شرکت های ارزآور و صادراتی و شرکت های وابسته نرخ فروش به دلار بود و بازدهی مانسبی را هم نصیب سرمایه گذاران کردند.

این کارگزار ادامه داد: در شرایط فعلی ابهام مربوط به نرخ خوراک و مواد اولیه،باعث شده این روند تا حدودی اصلاح و با توقف مواجه شود. لذا اقبال از سهام سودآور به سمت شرکت های کوچک سوق پیدا کرده است. چرا که بخشی از این شرکتها وابسته به تورم بوده و اهرم بالا و حاشیه سود این گروه منجر به افزایش چشمگیر سودآوری می شود.

صنایع برتر احتمالی و توصیه به سرمایه گذاران

تاجبر در مورد صنایع برتر احتمالی هم گفت: به نظر می رسد صنایع برتر احتمالی و لیدرهای بازار همین شرکت های صادرات محور باشند که با قیمت های جهانی وابستگی دارند. اما نکته مهم ابهامات این گروه است که شامل نرخ تسعیر دلار، نرخ فروش مواد اولیه، نرخ خوراک و نرخ فروش محصولات داخلی و مقدار فروش هستند.

وی افزود: بنابراین به سرمایه گذارانی که خواهان ادامه فعالیت در بورس هستند، شدیدا  توصیه می شود به تحلیل سناریو با توجه به این عوامل رفته و سود خالص و EPS  هر سهم و موارد بدبینانه را در نظر گیرند. در بدبینانه ترین حالت یعنی با نرخ تسعیر ارز سامانه نیما و نرخ خوراک بالا و مقدار فروش پایین هم بسیاری از سهام گروه صادرات محور توجیه خرید دارند و تا آخر سال بازدهی مناسبی برای آن پیش بینی می شود.

مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه نوین با بیان اینکه گروه های دیگری هم هستند که باید به ارزش جایگزینی و ترازنامه توجه شود، ادامه داد: برای مثال ممکن است تجدید ارزیابی دارایی های بانکی ها یا تراز ارزی مثبت دلار در قیمت ذاتی این گروه اثر مثبت داشته باشد. یا بازار به سمت شرکت های دیگری که تشکیلات و خط تولیدی دارند حرکت خواهد کرد.

پیش بینی نیمه دوم بورس

تاجبر در مورد پیش بینی بورس در نیمه دوم سال هم گفت: در حال حاضر مهمترین مساله پیش روی بازار "ابهام" است  و اگر سرمایه گذاران به تحلیل سناریویی که در سایت های تحلیلی مختلف انجام شده و همچنین تحلیل های حساسیت شرکت ها توجه داشته باشند، با  P/E برآوردی بین 3 تا 4 بازار ، به نظر می رسد یک جابجایی در گروه ها صورت می گیرد و مجددا بازار به سمت سهام بزرگ و صادرات محور خواهد رفت. به این ترتیب، شش ماهه دوم سال هم شرایط مثبتی را برای بازار سرمایه انتظار خواهیم داشت .

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ