کد خبر: ۹۷۲۹۴
۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۶/۲۰

تحلیلی متفاوت از بازار سهام/ اقدامات تامین سرمایه و چند برنامه شخصی بورس تهران
خواجه نصیری اعلام کرد:

تحلیلی متفاوت از بازار سهام/ اقدامات تامین سرمایه و چند برنامه شخصی بورس تهران

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن با اعلام مهمترین اقدامات و اهداف آینده این شرکت، برنامه های شخصی بورس تهران را برشمرد و تحلیلی متفاوت از حال و آینده بازار سهام ارایه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمود رضا خواجه نصیری در جریان برنامه خبری، در سه حوزه وضعیت تامین سرمایه تمدن، برنامه های شخصی برای بورس تهران و تحلیل حال و آینده بازار نکات جالبی را اعلام و درباره اقدامات و اهداف تامین سرمایه تمدن اظهار داشت: این شرکت در حالی طی سه سال متوالی از نظر سازمان بورس به عنوان برتر تامین سرمایه معرفی شده که یکی از استراتژی ها و راهبرد توسعه ایی ، رفع موانع رشد بازار سرمایه و شناساندی این بازار به جامعه است که از 1.5 سال پیش شروع شده است.

وی ادامه داد: مسئله اساسی محدود بودن تمام خدمات بازار سرمایه به عده ایی خاص است به طوریکه درصد کمی از حدود یک میلیون سرمایه گذاران  صندوق ها اطلاعات دقیق و عمیقی از چند و چون بازار دارند.بنابراین تلاش شده تا از طروق مختلف از جمله تبلیغات سراسری و ایجاد انگیزه رقابت در دیگر نهادهای فعال بازار سرمایه ، پیشخوان بازار سرمایه توسعه یابد که راه طولانی برای معرفی تمام مزایا و حوزه های بازار در پیش است.

تراکنش روزانه 200 میلیارد تومانی یک سایت با 507 هزار کاربر 

این مقام مسئول با اشاره به راه اندازی اولین مرکز سرمایه گذاری آنلاین در ایران با نام "آی بی شاپ" توسط تامین سرمایه تمدن، افزود: درحال حاضر 507 هزار کاربر آنلاین در این مرکز فعال بوده و از ابتدای سال 151 هزار سرمایه گذار جدید به آن اضافه شده اند و به طور میانگین هر روز حدود 200 میلیارد تومان تراکنش فقط از طریق یک سایت انجام و روزی دو هزار هم جذب می شود.

خواجه نصیری ادامه داد: دراین میان امکان گردش مالی 10 هزار میلیارد تومانی با 50 کارگزار و شرکت تامین سرمایه از طریق چنین سایت هایی وجود دارد و که منجر به تحقق دو هدف استقلال بازار سرمایه از سیستم مالی و پولی و حذف محدودیت فعالیت های ارکان بازار و حتی حضور در روستاهای کوچک و در نهایت حضور پایدار آحاد مختلف مردم در بازار سرمایه می شود که قابل مقایسه با مشارکت 180 هزار نفر در عرضه های اولیه نیست.

بازار گردانی و مدیریت 90 و 30 هزار میلیاردی/ تضمین زیان صندوق

وی با اشاره به کاهش نیروی انسانی و تمرکز بیشتر به توسعه نرم افزاری به جای سخت افزاری در تامین سرمایه تمدن، ادامه داد: دارایی های تحت مدیریت این شرکت بیش از 30 هزار و 508 میلیارد تومان بوده و بازارگردانی 20 سهم به ارزش 90 هزار میلیارد تومان هم انجام می شود که معادل 18 درصد ارزش بازار سهام ایران است. علاوه بر این مدیریت بیش از 2.6 هزار میلیارد تومان سهام به صورت نقدی انجام می شود.

وی همچنین از برنامه تضمین زیان احتمالی برای سرمایه گذاری در صندوق ثروت آفرین تمدن خبر داد که به زودی عملی خواهد شد.

درمان گری مالی و لباس مالی و حسابداری بورس بر قامت بخش خصوصی

خواجه نصیری با اعلام فعالیت صندوق بازارگردانی 140 میلیارد تومانی و سود آور بودن قطعی بازارگردانی از ادامه طرح درمان گری مالی برای رفع نیازهای بازارسرمایه و کمک به شرکت های تازه وارد و بخش خصوصی با 10 شرکت خبر داد و گفت: درحالی اکثر مسئولان دولتی و عمومی شعار حمایت از بخش خصوصی می دهند که در عمل اتفاقی نیفتاده است. چرا که اصل اول و مهم این شعار پذیرش برائت بخش خصوصی است. بنابراین درمان گری مالی که بودن هدف سودآوری انجام می شود، می تواند منجر به پوشیدن لباس مالی و حسابداری بورس بر قامت بخش خصوصی باشد.

اولین حضور تامین سرمایه ها در انجمن بانکداران آسیایی

وی از عضویت تامین سرمایه تمدن در انجمن بانکداران آسیایی و به عنوان اولین شرکت ایرانی خبر داد و گفت: با این اقدام نشان داده شده که بازار سرمایه بانک خود را دارد و قادر به ارایه خدمات بین المللی هم است. از سوی دیگر واقعیت این است که بانک ها به بازار سرمایه و شرکت ها نیاز دارد و نه برعکس. 

آمار انتشار اوراق و پذیره نویسی 3 هزار میلیارد تومانی آینده

خواجه نصیری با اعلام آمادگی ارایه تمام خدمات به دیگر شرکت های تامین سرمایه و کارگزاران و راه اندازی ارایه سرویس فنی (API) از رکورد جدید در انتشار اوراق مشارکت خبر داد و گفت: از شهریور سال گذشته تاکنون 5 اوراق سلف موازی در بورس کالا به ارزش 1.6 هزار میلیارد تومان و 1.5 هزار میلیارد تومان اوراق توسعه خطوط شهری در مجحموع بیش از 3.1 هزار میلیارد تومان تامین مالی بدهی یک ساله منتشر شده و قرار است کنسرسیومی از شرکت های تامین سرمایه هم 2 تا 3 هزار اوراق مربوط به وزارت نفت و شرکت ملی نفت هم منتشر شود.

به گفته وی در صورت آماده شدن شرایط ، تا ماه آینده 1000 میلیارد تومان اوراق منفعت پذیره نویسی خواهد شد.

سود 18 تا 22 درصدی صندوق ها و نبود برنامه ورود به بورس

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن در برابر سئوالات بورس پرس مبنی بر حداکثر نرخ سود صندوق ها، میزان سرمایه شرکت و برنامه افزایش سرمایه و ورود به بورس ، توضیح داد: در برابر سود حداکثری 15 درصدی بانک ها ، صندوق های این شرکت بین 18 تا 22 درصد سود داده اند که از محل سود مازاد گذشته تامین شده است.

خواجه نصیری ادامه داد: سرمایه فعلی هم 400 میلیارد تومان بوده که به دلیل رعایت نسبت کفایت سرمایه ، برنامه افزایش سرمایه مدنظر است. فعلا" هم برنامه ایی برای پذیرش در بورس تامین سرمایه تمدن نیست.

انتقاد صریح از بانک مرکزی

وی در بخش دیگری، از بانک مرکزی و سیاست های انقباظی گذشته برای ایجاد محدودیت فعالیت صندوق های سرمایه گذاری در شهریور سال گذشته انتقاد صریحی کرد که به بهانه عدم رعایت سقف 15 درصدی سود، بلایی برای صندوق ها ساخته و منجر به شروع جهش دلار و رونق کاذب بازار ارز به دلیل کوچ نقدینگی از بانک ها و بازار سرمایه شد. 

برنامه های شخصی برای بورس تهران

خواجه نصیری که به نمایندگی از کارگزاری خبرگان سهام در هیات مدیره بورس تهران حضور دارد و اخیرا" هم به عنوان نائب رئیس هیات مدیره انتخاب شده درباره برنامه ایی مدنظر برای بورس گفت: به عنوان یک عضو از 7 عضو هیات مدیره ، توسعه در حوزه های بازارگردانی، نقدشوندگی، صندوق های قابل معامله و ورود ابزارهای جدید، بازار مشتقه ، افزایش گردش معاملات ، گسترش زیرساخت های آی تی و انتشار اطلاعات بازار و ارایه خدمات حجمی ، فعالیت های بین المللی ، پذیرش 90 درصدی مسئولیت ها توسط بورس و تبدیل آن به چهره اصلی بازار سرمایه  اصلی، افزایش سطح رابطه با ناشران و هلدینگ و فعالان و شرکت های سرمایه گذاری و فعالیت های رسانه ایی و خبری مدنظر است.

تحلیل متفاوت خواحه نصیری از حال و آینده بازار

وی در واکنش به دیگر سئوال بورس پرس مبنی بر اینکه با توجه به عواملی چون نوسان بازار ارز، ابهامات صنایع و تحریم ها ، چه تحلیلی از حال و آینده بازار سرمایه دارد، توضیح داد: در حالی نسبت P/E بورس و فرابورس براساس سود محقق شده شرکت ها 7.5 و 11 مرتبه است که P/E تحلیلی بسیاری از کارشناسان با فرض آزاد شدن قیمت ها و مقایسه با سود 30 درصدی اوراق خزانه، بین 3 تا 3.5 مرتبه است.

خواجه نصیری با اعلام اینکه جهش وحشتناک بورس نیازمند پیش شرط هایی است، ادامه داد: هرچند با تکیه بر مواردی چون نرخ سود اوراق خزانه ، وضعیت نقدینگی و نرخ سود بانکی و ... بازار سرمایه باید رشد کند اما باید فاصله زمانی مربوط به افزایش هزینه شرکت ها را در نظر داشت. ازسوی دیگر یک سئوال وجود دارد که آیا افزایش فروش محصولاتی مانند سیمان و فولاد با هدف ساخت و ساز است یا احتکار ؟

خوش بین به آینده اما مشروط

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن ادامه داد:از سوی دیگر شرکت های صادر محور دارای تهدید کاهش حجم منابع مالی، شرکت های با فروش داخلی درگیر سیاست گذاری ها و دیگر شرکت ها هم وابسته به تورم و افزایش هزینه ها هستند. با این حال به طور مشروط خوش بین به آینده بازار هستم اما مشروط و نه برای همه سهام .

خواجه نصیری توضیح داد: علت مشروط بودن خوش بینی به آینده این است که در گذشته با افزایش ارز ، ریسک های سیستماتیک بازار کاهش می یافت اما در شرایط کنونی نمی توان چنین انتظاری داشت.  چراکه برخلاف برخی ، رابطه ساده و خطی بین افزایش نرخ ارز ، تورم و قیمت محصولات با افزایش قیمت سهام وجود ندارد. علاوه بر این امکان دارد شرکت های با فروش داخلی محصولات ، با کاهش فروش و افزایش هزینه ها مواجه شوند.

وی افزود: این درحالی است که نکته اساسی دیگر، چگونگی ورود نقدینگی به بورس است که بسته به وضعیت بازارهای رقیب و موازی با احتمال تقویت و شرایط پس اندازهای مردم آن هم با توجه به لزوم خریدکالاهای مصرفی گران شده است. همچنین باید به موضوع توجه کرد که نیاز شرکت ها به نقدینگی بی انتها بوده و رفتار حقوقی های بازار ، مانند ماشه پشت سر بازار بوده و خود یک سینگال است .

انتهای پیام

 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ