کد خبر: ۹۷۴۲۳
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۶/۲۴

مقایسه بورس و بازارهای رقیب بر اساس دلار ۱۴ هزار تومانی
کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد:

مقایسه بورس و بازارهای رقیب بر اساس دلار ۱۴ هزار تومانی

مدیرعامل تامین سرمایه نوین گفت: با بررسی قیمت های مسکن، طلا و خودرو به این نتیجه می رسیم بازار سهام ارزان است چرا که قیمت ها در بازارهای رقیب بر اساس دلار ۱۴ هزار تومانی رقم خورده است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،ولی نادی قمی به سنا گفت:  به رغم ریسک‌های سیاسی و اقتصادی بسیاری که بازار سرمایه را تهدید می کند، حال و هوای این روزهای بازار سهام در واقع بیانگر واکنش شدید فعالان اقتصادی و سرمایه گذاران به کاهش گسترده ارزش پول ملی است.نقدینگی موجود در اقتصاد به دلیل سود بی‌حساب و کتاب بانک‌ها افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته و رشد کمیت‌های پولی اثر را بر قیمت دارایی ها و کالاها و خدمات نمایان کرده است.

وی ادامه داد: وقتی ثروت سپرده‌گذاران بانکی و سرمایه‌گذاران در اوراق بدهی طی چهار سال گذشته صرفا به دلیل سپرده‌گذاری در بانک ها افزایش یافته نه به سبب کار با ارزش افزوده اقتصادی، می‌شد حدس زد عاقبت این گونه سیاست اقتصادی، عدم تعادل و تلاطم‌های شدید اقتصادی در قالب سیال شدن نقدینگی در بخش های مختلف اقتصاد و ایجاد تورم است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در چند سال گذشته، بسیاری از فعالان اقتصادی حاضر بودند بخشی از سهام کارخانجات را واگذار کنند و در عوض سپرده نزد بانک‌ها داشته باشند. این موضوع بسیار دردآور است که سیاست های اقتصادی به جای تشویق سخت‌کوشی و کار به اقدامات غیراقتصادی و دلال بازی پاداش می دهد.

نادی قمی افزود: در حال حاضر نرخ ارز در بازار آزاد بیش از ۱۴ هزار تومان است و با این نرخ به رغم رشد ۵۰ درصدی ارزش ریالی بازار سرمایه ( ارزش بازار فرابورس و بورس) نسبت به ابتدای سال، ارزش دلاری بازار سهام نصف شده در واقع در ابتدای سال جاری ۱۰۸ میلیارد دلار بوده ( دلار ۴۹۰۰ تومانی) و در حال حاضر حدود ۵۶ میلیارد دلار برآورد می‌شود.با فرض حفظ ارزش دلاری ابتدای سال ، در حال حاضر بازار سهام با دلار حدود ۷ هزار تومان قیمت گذاری شده لذا امکان رشد بیشتر برای بازار سهام وجود دارد تا حداقل بخشی از کاهش ارزش دلاری بازار سهام جبران شود.

وی گفت: از طرف دیگر با بررسی قیمت های طبقات مختلف از دارایی‌های موجود در اقتصاد شامل مسکن، طلا و حتی خودرو که طبعا مصرفی است، به این نتیجه می رسیم بازار سهام ارزان است چرا که قیمت ها در بازارهای رقیب بر اساس ارز ۱۴ هزار تومان رقم خورده است. البته بجز بازار مسکن که به نظر می رسد قیمت ها در آن با ارز حدود ۹ هزار تومان تعیین شده است.

مدیرعامل شرکت تامین سرمایه نوین تاکید کرد: بسیاری از کارشناسان معتقدند با توجه به تورم بالای سال جاری، قیمت بنیادین دلار حول و حوش ۷۵۰۰ تومان است و قیمت های بیش از این رقم ، تنها ناشی از واکنش هیجانی افراد برای حفظ ارزش پول‌ است و در صورت رفع شدن بی‌اعتمادی به ارزش ریال و گشایش در روابط بین‌المللی و گره تحریم‌ها ، قیمت ارز به ارزش های بنیادین برخواهد گشت.در این صورت شاهد رشد مجدد بازار سهام خواهیم بود و محرک اصلی بازار سهام توسعه روابط بین‌المللی و گسترش بازار فروش شرکت ها و کاهش هزینه های معاملاتی خواهد بود.

نادی قمی ادامه داد: اصلاح نظام بانکی به مدد بهتر شدن وضعیت مالی دولت و توسعه روابط بین المللی بانک ها زودتر به بار خواهد نشست و نرخ تنزیل بازار سهام کاهش خواهد یافت. البته در صورت تداوم شرایط موجود و تشدید آن طی ماه های آینده، صرف نظر از پیامدهای اجتماعی‌، می توان انتظار داشت قیمت ارز افزایش یافته و به تبع آن بازار سهام با وجود ریسک های سیاسی و اقتصادی متعددی که وجود دارد، به رشد ادامه دهد.

به گفته وی، در این شرایط مدیران شرکت های بورسی و فرابورسی برای بهره‌مند شدن از افزایش قیمت سهام شرکت‌ها بهتر است افزایش سرمایه را در دستور کار قرار داده و منابع نقدی حاصل از افزایش سرمایه را صرف بهینه سازی پروژه های موجود و یا کاهش تسهیلات بانکی کنند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ