کد خبر: ۹۷۵۲۲
۱۳:۳ - ۱۳۹۷/۶/۲۸

۱۳ راهکار رییس انجمن قطعه سازان برای رفع مشکلات صنعت خودرو

۱۳ راهکار رییس انجمن قطعه سازان برای رفع مشکلات صنعت خودرو

رییس انجمن قطعه سازان با بررسی وضعیت موجود صنعت خودرو برای رفع مشکلات ۱۳ راهکار اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،محمد رضا نجفی منش درخصوص بررسی راهکارهای مقابله با تحریم های بین المللی به تسنیم گفت: بیش از هر چیز باید تمرکز ویژه ای به رفع تحریم های داخلی داشته باشیم چرا که مابه التفاون نرخ ارز، عدم تخصیص ارز و مسیر طولانی ثبت سفارش مشکلات بسیار زیادی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است.

گزارش وضعیت موجود صنعت خودرو 

1. صنعت خودرو برای تولید 1.7 میلیون خودرو در سال 97 برنامه ریزی کرده بود.

2. درسه ماهه اول 97 رشد 9 درصد نسبت به سال 96 داشت اما در ماه های تیر و مرداد روند کاهشی شد.

3. حدود 1530 قطعه ساز در رده های 1، 2 و 3 مشعول فعالیت هستند، میزان اشتغال 550 هزار مستقیم و غیر مستقیم درصنعت قطعه سازی است.

4. حدود 150 هزار نفر در صنعت خودرو مشغول به کار هستند .

5. قیمت گذاری تحمیلی نرخ ارز،تخصیص و تامین ارز و نقدینگی از مشکلات عمده این صنعت است.

6. قطعه سازان دریافتی را حداقل 4 ماهه تا یکسال دریافت می کنند.

7. به علت قیمت گذاری تحمیلی تاکنون 20 هزار میلیارد تومان به این صنعت زیان وارد شده است.

8. سایپا با دو هزار میلیارد تومان زیان و ایران خودرو تقریبا بدون سود سال گذشته را به پایان بردند.

9. از نظر بانکی قانون ذینفع واحد بر این دو خودرو ساز حاکم است و توان سیستم بانکی با وجود این قانون اجازه تامین مالی کافی را نمی دهد

راهکار اجرایی

1. خروج قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت و انجام آن توسط وزارت صنعت و سازمان حمایت از مصرف کننده در حاشیه بازار

2. افزایش حد اعتباری هر یک از خوردوسازان بزرگ به میزان ده هزار میلیارد تومان ( سایپا ،ایران خودرو ) واحد اعتباری قطعه سازان به میزان 100 درصد

3. تخصیص و تامین ارز مورد نیاز این صنعت به روش سهل ( در روش فعلی نیما ، اینکار عملا قفل شده است ) مانند قبل ، پس از ثبت سفارش ارز تامین و حواله شود ( درصورت نیاز به کنترل اقلام و مبالغ این کار توسط تشکل مربوطه می تواند انجام شود ) و از امکانات استان ها نیز بهره گیرند.

4. با توجه به تامین مواد که عمدتا نقدی است پرداخت به قطعه سازان حداکثر یکماه پس از تحویل کالا صورت پذیرد.

5. با توجه به افزایش مواد اولیه و سایر  ورودی ها قیمت قطعات بصورت شناور باشد و تغییرات قیمت هر ورودی در آنها اعمال شود .

6. برای مصرف کنندگان خودرو که توان مالی ضعیف دارند اقساط بلند مدت و بهره کم منظور شود.

7. ترخیص کالاهای رسیده تسریع و تسهیل شود.

8. حداکثر داخلی سازی قطعات ومواد اولیه صورت پذیرد و از قطعات که ساخت داخلی دارند خودداری شود.

9. مواد اولیه داخلی مانند فولاد مس و آلومینیوم ، مواد پتروشیمی به مقدار نیاز در اختیار این صنعت قرار گیرد.

10. ایجاد کارگروه مقابله با تحریم و در وزارت صنعت خاص صنعت خودرو

11. تعیین تکلیف بدهی قبلی واحد ها که بصورت نسیه یا یوزانس جنس را وارد کرده و فروخته اند و اگر بخواهند با نرخ جدید پرداخت کنند ورشکسته می شوند.

12. اجازه به واحد های تجاری که اقلام مورد نیاز واحد های تولیدی را وارد می کنند که این کار را ادامه دهند.

13. ساز و کار جبران خسارت سرمایه گذاری های انجام شده که بعلت تحریم و ترک شرکت های خارجی متوجه قطعه سازان شده است.  

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
نظرات بینندگان
» ناشناس | ساعت ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۷/۶/۲۹
0
0
پاسخ
آقای رئیس دلسوز انجمن . ورود خودرو با کیفیت و ارزان ( با حذف تعرقه ها) مشکل خودرو کشور حل می شود . اون وقت هر خودرو ساز و قطعه سازی که واقعا عرضه و توان ماندن دارد می ماند نیازی هم به خط و نشان کشیدن تو و صاحبان شرکت های قطعه سازی فعال ( 80 درصد بازار قطعات را در اختیار دارند و همان مدیران ارشد خودر سازی و یا وابستگانشان هستند ) نیست .
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ