کد خبر: ۹۷۶۸۰
۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۷/۳

 آخرین مواضع روحانی درباره دیدار با ترامپ و برجام / آثار تحریم ها بر مردم و اقتصاد

آخرین مواضع روحانی درباره دیدار با ترامپ و برجام / آثار تحریم ها بر مردم و اقتصاد

رئیس جمهور ایران با بیان گلایه هایی از رفتار ترامپ، آثار تحریم ها بر مردم و اقتصاد، آخرین مواضع درباره برجام و تمایل دیدار با ترامپ را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، حسن روحانی در دیدار جمعی از مدیران ارشد رسانه های آمریکایی درباره دیدار احتمالی با ترامپ ، مانند دیدار رهبران کره شمالی و آمریکا، گفت: تشبیه این دو مساله خیلی دقیق نیست. از سال گذشته تاکنون رئیس جمهور آمریکا از توافق بسیار مهم بدون هیچ دلیل خارج شده و مردم ایران را تحریم و تهدید کرد و این اقدامات به سادگی قابل چشم‌پوشی نیست. کره شمالی با ماجرای ایران کاملا متفاوت است.

وی ادامه داد: ترامپ چند اقدام بسیار نادرست را علیه ایران و ملت ایران انجام داده و بی دلیل از توافق برجام خارج شد و ملت ایران را بدون هیچ دلیلی تحریم و تهدید کرده و در امور داخلی ما دخالت است. قبل از هر بحثی این اقدامات نادرست باید جبران شود.

رئیس جمهور در پاسخ این پرسش که اگر اروپایی ها هم در برجام به آمریکا بپیوندند ایران چه اقدامی انجام خواهد داد، گفت: ایران تاکنون به تعهدات برجام پایبند بوده و اگر 5 کشور به تعهدات پایبند باشند می‌توانیم آن را حفظ کنیم و اما اگر شرایط دیگری پیش بیاید، در آن شرایط تصمیم خود را اتخاذ می کنیم.

روحانی افزود: نکته بعدی این است که یکبار آمریکا، اروپا و دیگران با هم برای چند سال ایران را تحریم کردند و نتیجه را دیدند و در نهایت نیز پای میز مذاکره آمدند و این تجربه تلخ، برای بار اول نیست و قبلا تکرار شده است.

اثرات تحریم ها بر مردم ایران و وضعیت اقتصادی

وی درباره اثرات تحریم ها بر مردم ایران و احساس آنها در قبال آمریکا گفت:می توانید به راحتی ترسیم کنید اگر کشوری نسبت به آمریکا تحریمی اعمال کند که در زندگی روزمره شما و امنیت پروازها اثر بگذارد و دسترسی شما به دارو و نیازهای اولیه شما را تحت تاثیر قرار دهد، نسبت به کشور تحریم کننده چه احساسی دارید؟

روحانی در پاسخ سوالی درباره وضعیت اقتصادی و خروج برخی شرکتهای خارجی سرمایه گذار از ایران گفت: اقدامات آمریکا تنها به زیان مردم ایران نیست بلکه به زیان شرکتهای بین المللی نیز بوده است. توتال خوشحال نیست که از ایران خارج شده بلکه مجبور به این کار شده است و تحت فشار گذاشتن دیگر شرکتها از سوی آمریکا، غیرقانونی است. البته این تحریمها در کنار زیان هایی که داشته ، در حوزه هایی باعث افزایش تولید و صادرات شده است.

رئیس جمهور با اشاره به تلاش های آمریکا برای محروم کردن ایران از فروش نفت اظهارداشت: هدفی که آمریکایی ها ترسیم کرده اند که ایران را از فروش نفت محروم کنند، نه تنها عملی نیست بلکه بسیار خطرناک خواهد بود و امیدوارم بتوانیم در چارچوب مقررات بین المللی به تجارت با کشورهای دوست ادامه دهیم.

تحول مثبت و مهم در روابط ایران و آمریکا

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه میزان از مشکلات موجود میان ایران و آمریکا با مسئولیت ترامپ و دولت جدید آمریکا است و آیا با تغییر دولت آمریکا این مشکلات خاتمه خواهد یافت، گفت: مشکل ایران و آمریکا تنها با تغییر دولت‌ها حل و فصل نمی‌شود، اما در سال‌های اخیر شاهد تحول مثبت و مهمی در روابط ایران و آمریکا بودیم. اینکه بعد از 30 سال وزرای خارجه دو کشور در مورد یک موضوع مهم با هم مذاکره و در مجامع گوناگون با یکدیگر دیدار می‌کردند، تحول مثبت و مهمی بود. همچنین اینکه بنده به عنوان رئیس جمهور ایران با رئیس جمهور سابق آمریکا تبادل نامه داشتیم یک تحول مثبت به شمار می‌رود.

به این ترامپ امیدی نیست

روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تمایل دارید تحت هر شرایطی با ترامپ دیدار کنید؟، گفت: دیدار خود به تنهایی موضوعیت ندارد، چرا که دیدار زمانی انجام می‌شود که امید داریم اختلافات کمتر شده و به نکات مثبتی دست خواهیم یافت. اما امروز نسبت به رفتار رئیس جمهور آمریکا هیچ امیدی نداریم و هیچ خاصیت و اثری در این کار نمی‌بینیم. اما اگر روزی ببینیم آمریکا صادقانه به دنبال بازسازی روابط است، آن زمان تصمیم خواهیم گرفت و فضای تازه‌ای خواهیم داشت.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره اینکه در زمان مذاکرات برجام عده‌ای در کشور معتقد بودند که مذاکره با آمریکا هیچ نتیجه‌ای نخواهد داد، گفت: عده‌ای بسیار به آمریکا بدبین بوده و هستند و نظرشان این است که گفتگو با آمریکا بی‌فایده است و آمریکا پای پیمان خود نمی‌ماند و این به آن معنا نبود که اگر ما مذاکره می‌کنیم به آمریکا اطمینان کامل داریم.

روحانی گفت: موضوع اعتماد ایران به آمریکا مطرح نیست، بلکه مسأله، اعتماد دنیا به آمریکا و احترام آمریکا به مقررات بین‌المللی است.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ