کد خبر: ۹۷۹۴
۰:۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۲۰

صندوق توسعه شاخص‌سازی نمی کند و مستقل است
گفت وگوی بورس پرس با مدیرعامل مرکز مالی:

صندوق توسعه شاخص‌سازی نمی کند و مستقل است

مدیرعامل مرکزمالی ایران که از حدود دو ماه پیش عهده دار مدیریت صندوق ۶۳۰ میلیارد تومانی توسعه بازارسرمایه شده ضمن پاسخ به برخی انتقادات و رد تضاد منافع تاکید کرد: این صندوق شاخص‌سازی نمی کند و مستقل است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، 8 اسفند سال 91 بود که صندوق توسعه بازار سرمایه با مجوز سازمان بورس به منظور جمع‌آوری وجوه از سرمایه‌ گذاران و اختصاص آنها به خرید انواع دارایی و سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار پذیرفته شده در بورس تهران یا فرابورس ایران،سپرده‌ها و گواهی های سپردۀ بانکی ارزی و ریالی و سایر اوراق بهادار با سرمایه 30 میلیارد تومانی تشکیل و مدیریت این صندوق به شرکت تامین سرمایه امین داده شد.

اما بعد از گذشت حدود 20 ماه (آذر 93 ) این صندوق با ارزش روز دارایی های بیش از 603 میلیارد تومانی به مرکز مالی ایران سپرده شد تا فصل جدیدی برای این رکن مهم بازار سرمایه آغاز شود. همچنین با اصلاح اساسنامه ، این صندوق علاوه بر فعالیت بر بازار سهام می تواند در بورس های کالا و انرژی هم فعالیت کند.

تغییر مدیریت صندوق به دلیل لزوم مدیریت واحد و برخوردار از ساختارهای لازم نظامند، اقدامی مثبت ارزیابی شد اما با توجه به فعالیت های عمدتا" آموزشی و تحقیقاتی مرکز مالی ایران، انتقاداتی از سوی برخی کارشناسان و فعالان مطرح شد. چرا که این مرکز با هدف تزریق نگرش علمی و کاربردی به بازارهای مالی و اثربخشی در آموزش‌ها و پژوهش‌های کاربردی در سال 87 تأسیس شده و شرکت های بورس، بورس کالا، بورس انرژی، فرابورس ایران و سپرده‌گذاری مرکزی، سهامداران اصلی آن بشمار می روند.

با این اوصاف علی نقوی مدیرعامل این مرکز که جانشین محمد هاشمی نژاد شده در گفت وگو با بورس پرس به سئوالات و انتقادات مطرح شده پاسخ داد و ضمن پاسخ به برخی انتقادات و رد تضاد منافع تاکید کرد: صندوق توسعه بازار سرمایه شاخص‌سازی نمی کند و مستقل است.

توضیح اینکه انجام این مصاحبه به صورت پرسش و پاسخ مکتوب در دی ماه انجام شد اما با در نظر گرفتن شرایط ماه های اخیر بازار سهام و تغییر رئیس سازمان بورس و در نظر گرفتن فرصت کافی برای مدیریت مرکزی مالی تا به امروز منتشر نشد. 

این گفت وگو را در ادامه می خوانید:

بورس پرس : عملکرد گذشته مالی و عملیاتی صندوق از زمان تشکیل تا تغییر مدیر چگونه بود؟ طبق چه معیارهایی خرید و فروش ها و مدیریت انجام می شد؟ چه دارایی هایی (سهام شرکت ها) خریداری شده و چه بازده و سودی به دست آمده است؟ منافع حاصله چگونه صرف شده است؟

نقوی : با توجه به مدیریت صندوق توسط شرکت تامین سرمایه امین پیشنهاد می شود پرسش را از مدیران قبلی صندوق شود. صندوق از سال 1391 با سرمایه 300 میلیارد ریال تشکیل و در اردیبهشت ماه سال 1393 به حدود 5660 میلیارد ریال افزایش یافت که با توجه به اهداف صندوق نسبت به خرید و فروش سهام و اوراق بهادار اقدام کرده است.

بورس پرس : این صندوق در عمل چه نقشی در بازارسرمایه ایفا کرده و چه جایگاهی دارد؟

نقوی : این صندوق با هدف توسعه بازار سرمایه، کمک به تداوم ثبات در بازار، جلب اعتماد سرمایه گذاران خرد، کاهش ریسک سیستماتیک بازار و افزایش نقدشوندگی بازار تشکیل شده و بر اساس همین اهداف در زمان های لازم اقدام به حضور در بازار می کند.

بورس پرس: دلیل یا دلایل تغییر مدیر صندوق چه بود؟ چه عواملی موجب شد تا مرکزمالی ایران به عنوان دومین مدیر صندوق انتخاب شود؟ (هرچند این دو سئوال باید توسط سهامداران عمده صندوق پاسخ داده شود اما با توجه به مذاکرات انجام شده فیمابین، می توان از زاویه مرکز مالی ایران توضیح داد.)

نقوی : مدیریت ارشد شرکت تأمین سرمایه امین در مکاتباتی با سازمان بورس و اوراق بهادار از ادامه مدیریت صندوق انصراف دادند و با توجه به بررسی های انجام گرفته از سوی دارندگان واحدهای سرمایه گذاری صندوق، مرکز مالی ایران واجد شرایط مدیریت شناخته شد. نکته مهم در خصوص مرکز مالی ذی‌نفع  نبودن مرکز و همچنین استقلال آن نسبت به سایر ارکان بازار است. در کنار این با توجه به ترکیب سهامداری مرکز این شرکت به نوعی دربرگیرنده بیشتر ذی‌نفعان بازار سرمایه است که به نظرم مهمترین دلایل مجمع برای انتخاب مرکز مالی ایران بوده است.
 

بورس پرس: با توجه به مفاد اساسنامه صندوق و لزوم تعیین ساختاری مشخص برای مدیریت صندوق وهمچنین با در نظر گرفتن کارکرد و سابقه آموزشی و پژوهشی مرکزمالی ایران، کارشناسان معتقدند باید نهاد یا شرکت دیگری مسئولیت این صندوق را به عهده می گرفت.چه پاسخی به این انتقادها دارید و فکرمی کنید آیا مرکزمالی ایران می تواند از عهده این مسئولیت برآید و کارنامه قابل دفاعی به جا بگذارد؟ چگونه و از طریق چه برنامه هایی؟

نقوی : فعالیت مرکز مالی ایران فقط بحث های آموزشی و پژوهشی نیست؛ توجه به مباحث آموزشی و پژوهشی یکی از فعالیت‌های مرکز است. در کنار این مهم، مرکز بر اساس موضوعات فعالیت مندرج در اساسنامه همچون فراهم سازی زمینه و بستر مناسب برای ایجاد زنجیره ارزش در بازارهای مالی نسبت به برنامه ریزی و فعالیت در سایر حوزه های مرتبط و کمک به توسعه بازار سرمایه اقدام می کند.

یکی از مهم ترین برنامه های مرکز مالی در اداره صندوق توسعه ایجاد ساختار منسجم و مشخص برای صندوق است و در کنار آن با بکارگیری نیروهای متخصص نسبت به تدوین اصول و خط مشی سرمایه‌گذاری صندوق، طراحی و اجرای سیستم‌های مکانیزه بازارگردانی، استقرار سیستم دریافت بازخورد مشارکت کنندگان فعال بازار و استقرار سیستم کنترل‌های داخلی اقدام خواهد کرد.

عملکرد مرکز مالی درخصوص اداره صندوق را نیز باید پس از سپری شدن زمان مشخص از ادارۀ صندوق بررسی کرد. هرچند معتقدم مرکز توانمندی لازم برای ادارۀ  صندوق را دارد.

در ارتباط با اینکه آیا نهاد دیگری می توانست مسئولیت صندوق را بر عهده بگیرد، پاسخ اینکه همانطور که می‌دانید با توجه به نظر مجمع صندوق، مدیر صندوق تعیین می‌شود. اما نکته قابل توجه این است که با توجه به اهداف عالیه بازار سرمایه از تشکیل این صندوق و نوع کارکرد آن، اداره آن باید به نهادهای مستقل و بی طرف واگذار می شد که مرکز واجد این شرایط بود.

بورس پرس: با توجه به الزام مجوزهای صندوق و سبدگردانی، آیا مرکز مالی ایران این نوع مجوزها را دارد؟ در صورت مثبت بودن جواب، مستندات ارایه شود.

نقوی : بر اساس مقررات موجود در اساسنامه صندوق سرمایه گذاری مشترک توسعه بازار، هر گونه تغییر در اساسنامه و امیدنامه صندوق باید به تأیید سازمان بورس برسد. بر این اساس در مجمع عمومی صندوق، ماده 34 اساسنامه اصلاح و مدیر صندوق شرکت مرکز مالی ایران یا یکی از شرکت های فرعی زیر مجموعه آن عنوان شده است.

بورس پرس: آیا موضوع مدیریت جدید صندوق در شواری عالی بورس بررسی خواهد شد؟ آیا صندوق ثبات بازارنباید مجوزشواری عالی بورس را اخذ کنند؟

نقوی : با توجه به قانون بازار اوراق بهادار، صدور مجوز صندوق از اختیارات هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار است.

بورس پرس: استراتژی های مرکزی مالی ایران برای استقلال درتصمیم گیری ومدیریت بهینه دارایی های این صندوق چیست؟ چه اهداف کمی و کیفی برای دوره یک و چند ساله مدنظراست ؟

نقوی : در پاسخ پرسش 4 در خصوص برنامه‌ها و استراتژی های صندوق توضیح داده شده است.

بورس پرس: آیا صندوق، صرفا" جهت مدیریت بازارو شاخص فعالیت خواهدکرد یا برنامه های ویژه ایی هم مدنظراست؟ چه مواردی؟

نقوی : صندوق در راستای اهداف مندرج در اساسنامه حرکت خواهد کرد. از جمله این اهداف افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران، افزایش تعادل در بازار، افزایش نقدشوندگی و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری است.

بورس پرس: یکی از موارد بسیار با اهمیت در مدیریت این صندوق موضوع تضاد منافع سهامداران و دسترسی به اطلاعات نهانی توسط سهامداران است. این موضوع ویژه چگونه و با چه برنامه مشخصی حل خواهد شد؟ موضوع مدیریت صندوق توسط بورس ها جهت تحقق اهداف از یک سو و حفظ منافع سهامداران از سوی دیگر چطورمدیریت خواهد شد؟

نقوی : با توجه به ترکیب سهامداران مرکز مالی ایران، مسئله‌ای به نام تضاد منافع سهامداران در مدیریت صندوق وجود نخواهد داشت. درخصوص دسترسی به اطلاعات نهایی نیز با استقرار سیستم‌های کنترل داخلی نظارت کافی انجام خواهد شد. سهامداران مرکز مالی با توجه به ماهیت، مسئولیت ها و اهدافی که دارند ذی‌نفع صندوق محسوب نمی‌شوند. ضمن آنکه با توجه به درصد سهامداری سهامداران، هیچ یک از این سهامداران کنترل شرکت را در اختیار نداشته و براساس اصول حاکمیت شرکتی امکان اعمال نفوذ در صندوق را نیط پیدا نمی‌کنند.

بورس پرس: آیا نسبت به گذشته تغییراتی درمواردی چون انتخاب دارایی ها وشرکت ها،کارگزاران و تعداد انها ،چگونگی استفاده از درآمدها، نیروی انسانی، استفاده از مدیران باتجربه و ... اعمال خواهد شد ؟

نقوی : همانگونه که ذکر شد با تدوین اصول سرمایه گذاری صندوق، حرکت در راستای اهداف صندوق مهمترین برنامه ماست و در همین راستا در صورتی که نیاز به تغییراتی باشد، قطعا اعمال خواهد شد.

بورس پرس: یکی ازانتقادهای کارشناسان مربوط به ترکیب سهامداری صندوق وحضوربانک ها است که با توجه به برنامه دولت برای واگذاری بنگاه ها توسط بانک ها ومهمتر ازآن احتمال دردست گرفتن نبض بازارتوسط بانک ها ازطریق صندوق، ریسک های را متوجه آن کرده است. دراین رابطه چه توضیحاتی دارید؟ چگونه می توان از نفوذ بانک ها در بازار سرمایه جلوگیری کرد؟

نقوی : طبق اساسنامه این امکان برای کلیه سهامداران حقوقی وجود دارد تا واحدهای صندوق را خریداری کنند. بنابراین ریسکی متوجه بازار با توجه به حضور بانک‌ها نخواهد بود. در تمام بازارهای پیشرفته، همکاری بازار پول و سرمایه توسعه بخش هر دو بازار بوده و این دو بازار مکمل یکدیگرند. هرچند به زعم من ، حضور بانک‌ها را باید به فال نیک گرفت و صندوق توسعه را ابزاری مناسب برای همکاری مشترک بازار پول و سرمایه دانست.

بورس پرس: چه برنامه ایی برای احتمال فشار دولت و نهادهای تصمیم گیر در فشارعرضه سهام موجود درصندوق توسط بانک ها (با توجه به تاکید بانک مرکزی در واگذاری بنگاه ها توسط بانک ها) و جلوگیری از بروز خطراتی برای بازارسرمایه دارید؟

نقوی : صندوق توسعه بازار در جهت کمک به نقدشوندگی بازار فعالیت می کند و آنچه تأکید بانک مرکزی بر خروج بانک ها از بنگاه داری است ربطی به صندوق توسعه نخواهد داشت.

بورس پرس: برخی معتقدند مدیریت این صندوق از این جهت به مرکز مالی ایران داده شده تا بورس ها و سازمان بورس قادر به کنترل آسان بازار و شاخص باشند؟ چه پاسخی به این انتقاد ( فارغ از درستی یا نادرستی آن) دارید؟ آیا مرکزمالی کاملا" مستقل از سازمان و بورس ها عمل خواهد کرد؟ آیا شاخص سازی مدنظر نخواهد بود؟

نقوی : همانگونه که ذکر شد مرکز مالی در راستای اهداف صندوق حرکت خواهد کرد و بورس ها کنترل شرکت را در اختیار ندارند. ضمن آنکه شاخص‌سازی از اهداف صندوق نیست.

بورس پرس: طبق ماده 50 اساسنامه باید تارنمای صندوق هم راه اندازی می شد تا آخرین وضعیت آن اطلاع رسانی شود که تاکنون چه رویدادی رخ نداده است. آیا برنامه ایی برای ایجاد تارنمای صندوق و همچنین تبلیغات دارید؟ در صورت مثبت بودن پاسخ، چه وقت و چگونه؟

نقوی : صندوق قرار نیست تبلیغات انجام دهد و برنامه‌ای برای تبلیغات وجود ندارد. در راستای اهداف و استراتژی های صندوق شفافیت اطلاعات انجام خواهد شد.

بورس پرس:چه بررسی های از صندوق های مشابه در سایر بازارهای دنیا انجام شده و چه نتایجی به دست آمده است؟

نقوی : صندوق توسعه بازار با مطالعه نمونه هایی در کشورهای آسیای جنوب شرق تأسیس شده و در بسیاری از بورس های دنیا نمونه های مشابه وجود دارد.

انتهای پیام
 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ