کد خبر: ۹۸۸۸۱
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۷/۹

اثر تصمیم هیات دولت در کاهش رانت ۴۰ هزار میلیاردی خوراک پتروشیمی‌ها
برداشت یک رسانه از :

اثر تصمیم هیات دولت در کاهش رانت ۴۰ هزار میلیاردی خوراک پتروشیمی‌ها

یک رسانه تصمیم هیات دولت در تعیین نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی را اقدامی مثبت دانست و اعلام کرد با این رویداد رانت ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیارد تومانی از پتروشیمی ها گرفته شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی تصمیم دیروز هیات دولت درباره تعیین نرخ خوراک شرکت های پتروشیمی ( نرخ تسعیر ارز در هر ماه برابر با متوسط نرخ معاملاتی ارز در سامانه نیما)، خبرگزاری فارس این اقدام را مثبت دانست و اعلام کرد پیش از این نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با ارز ۳۸۰۰ تومانی محاسبه می‌شد و ارز حاصل از صادرات آنها در سامانه نیما و با قیمتی نزدیک به ۸۰۰۰ تومان به فروش می‌رسید که از این محل رانتی بالغ بر ۳۰ تا ۴۰ هزار میلیاد تومان به صورت سالانه نصیب پتروشیمی‌ها می‌شد.

اگر چه تعیین نرخ خوراک بر اساس نرخ تسعیر بازار ثانویه می تواند درآمد قابل توجهی را برای دولت ایجاد کند اما بهترین شیوه برای قیمت گذاری تسویه نرخ خوراک به صورت ارزی است چنانکه در تسویه به صورت ارزی دیگر نیازی به تعیین نرخ تسعیر نخواهد بود.

نمایندگان مجلس طرح دو فوریتی تسویه قیمت خوراک به صورت ارزی را تهیه کرده بودند اما متاسفانه از سرنوشت این طرح خبری در دست نیست و هنوز روی میز باقی مانده است.در عین حال پتروشیمی‌ها برای خروج عرضه محصولات از بورس کالا هم تلاش زیادی را سازماندهی کردند که این مساله نیز به صورت جداگانه رانت قابل توجهی نصیب این واحدها می‌کند.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ