کد خبر: ۹۹۰۰۱
۱۵:۰ - ۱۳۹۷/۷/۱۳

نظر یک کارشناس درباره تاثیر پذیرش FATF بر یک صنعت در بازار سرمایه

نظر یک کارشناس درباره تاثیر پذیرش FATF بر یک صنعت در بازار سرمایه

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سامان درخصوص تاثیر مثبت پذیرش FATF بر یک صنعت در بازار سرمایه توضیحاتی داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،بهزاد گلکار به سنا گفت: پذیرش FATF از سوی ایران در واقع به این معناست که سیستم مالی ایران باید طبق چارچوب قانونی پولشویی بین المللی گام بر دارد.FATF یک قاعده برای بانک مرکزی کشورهایی است که به آن ملحق می شوند. بر اساس آن بانک ها ملزم می شوند تا تعاملات را بر طبق قوانین ضدپولشویی و ضد تامین مالی تروریست قاعده مند کنند.

وی افزود: در صورت پذیرش FATF، سطح تعاملات بانکی ایران راحت تر صورت می گیرد البته این در صورتی است که تحریم های بانک مرکزی ملغی شود.با الحاق به سند FATF، تعاملات بانکی قاعده مند شده و بر اساس ضوابط قانونی صورت می گیرد. تمامی بانک ها باید زیر نظر بانک مرکزی تعاملات بانکی را صورت دهند و هیچ گونه پولشویی صورت نگیرد. البته با قانونی که بانک مرکزی در خصوص ایجاد کمیته پولشویی سابق بر این تصویب کرده بود، بانک ها پیشتر نیز از اتهام پولشویی مبرا بودند.

این فعال بازار سرمایه درخصوص تأثیر پذیرش FATF بر بازار سرمایه گفت: تنها اثری که این سند می تواند در بازار سهام بر جای گذارد، ضابطه مند شدن بانک ها است. منظم شدن فعالیت های بانکی و حضور در چارچوب قوانین بین المللی می تواند کمی سود بانک ها و حجم عملیات بانکداری را رونق دهد. اما از طرف دیگر، روابط بین المللی با دیگر کشورها حرف اول را می زند. اگر این رابطه ایجاد نشود، الحاق به سند FATF، تنها یک مهر صدآفرین زیر دیکته با نمره بیست است.

گلکار ادامه داد: اگر بحث تحریم های بانک مرکزی را درنظر نگیریم پیوستن به FATF می تواند ارتباط بانکی در سطح بین المللی را بهبود ببخشد و حجم عملیات بانکی را توسعه دهد.ایران با پیوستن به این پیمان باید الگوها و استانداردهای بین المللی بانکداری را در صنعت بانکداری رعایت کند و نظارت بر این سیستم، بر عهده بانک مرکزی خواهد بود.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ