کد خبر: ۹۹۰۷۷
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۷/۱۵

سوئیفت اروپایی قبل ۱۳ آبان راه اندازی می‌شود / FATF شرط لازم
نایب رئیس اتاق بازرگانی:

سوئیفت اروپایی قبل ۱۳ آبان راه اندازی می‌شود / FATF شرط لازم

نایب رئیس اتاق بازرگانی با بیان اینکه سوئیفت اروپایی قبل از ۱۳ آبان وارد مدار خواهد شد،گفت: لازمه شبه سوئیفت و تمام تبادلات بانکی و ارتباط با اروپا FATF است..

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین سلاح ورزی درباره جایگزینی سوئیفت اروپایی به روزنامه ایران گفت: از زمانی که زمزمه خروج امریکا از برجام مطرح شد، اروپا به دنبال راهی بود که با توجه به پایبندی ایران به برجام بتواند برجام را حفظ کند. از این‌رو کشورهای اروپایی به این تصمیم رسیدند که کارگزاری ایجاد کنند تا در آن ارتباط مالی بر پایه یورو باشد. البته امریکا تصور می‌کرد با خروج از برجام تمام ارتباط مالی قطع خواهد شد و مبنای تجارت تنها دلار خواهد بود اما اروپا با اتخاذ چنین راهکاری می‌خواهد ارتباط بانکی با ایران برقرار باشد.با جایگزینی سوئیفت، کشورهای که می‌خواهند تجارت غیردلاری داشته باشند در این قالب می‌توانند و این اقدام برای ایران بسیار مناسب است چرا که با تحریم‌های جدید تبادلات بانکی قطع نخواهد شد.

وی افزود: سوئیفت اروپایی از مرحله صحبت و مذاکره گذشته و اکنون بسیار جلوتر رفته و به مسائل فنی نزدیک شده است. اروپایی‌ها در تلاش هستند تا قبل از اجرایی شدن تحریم دوم که 13 آبان است، شبه سوئیفت راه اندازی شود و کشورها بتوانند از این محل مبادلات بانکی با ایران داشته باشند. در حقیقت آنها به صورت ضرب‌الاجل در حال جلو رفتن برای اجرایی شدن این مهم هستند.

این عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه جایگزین سوئیفت قبل از 13 آبان وارد مدار خواهد شد، تصریح کرد: با اجرایی شدن این امر دیگر ایران با کاهش فروش نفت و کاهش درآمد ارزی مواجه نخواهد شد و اقتصاد ایران هم شرایط بهتری خواهد داشت.لازمه شبه سوئیفت و تمام تبادلات بانکی و ارتباط با اروپا FATF (کارگروه اقدام مالی) است. زمانی امکان مبادلات ارزی فراهم خواهد شد که ایران عضو FATF شود. لذا از نمایندگان مجلس می‌خواهیم در فرصت کوتاهی که وجود دارد نسبت به تصویب آن اقدام کنند و اجازه ندهند به خاطر مسائل سیاسی این موقعیت از ایران گرفته شود. در چنین شرایطی می‌توان از سد تحریم‌های امریکا گذشت.

سلاح ورزی با بیان اینکه نمایندگان مجلس نسبت به تصویب FATF نگاه مثبتی دارند،گفت: بخش خصوصی و اقتصاد برای آنکه بتواند ادامه حیات دهد باید از شرایط فعلی عبور کند. قفل شدن بانک‌های جهانی به روی ایران جز صدمه به اقتصاد ارمغان دیگری نخواهد داشت.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ