کد خبر: ۹۹۱۱۵
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۷/۱۶

اثر تصویب FATF و تحریم‌های پیش رو بر بازار ارز/ علت عدم معامله برخی صرافی ها
روایت دبیر کانون صرافان از:

اثر تصویب FATF و تحریم‌های پیش رو بر بازار ارز/ علت عدم معامله برخی صرافی ها

دبیر کل کانون صرافان ضمن اعلام علت امتناع برخی صرافی ها به خرید و فروش ارز و افشای اطلاعات ۴۰۰ صرافی در صورت تصویب FATF، از اثر تصویب این لایحه و تحریم‌های آبان بر بازار ارز خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا ترکاشوند در نشستی خبری درباره‌ اثر لوایح FATF بر بازار ارز در جمع خبرنگاران گفت: روز گذشته لوایح FATF در مجلس مورد تصیب قرار گرفت تا در مرحله‌ بعد در شورای نگهبان بررسی شود.بعد از این مصوبه بازار واکنش نشان داده و قیمت‌ها از بیش از ۱۳ هزار تومان تا حتی 11800 تومان کاهش پیدا کرد، اما سپس نرخ‌ها در بازار به ۱۳ هزار تومان و بالاتر برگشت.

وی افزود: بخشی از قیمت ارز ناشی از حباب مثبت روانی است که به دلیل فشارهای خارج ایجاد می‌شود که در نهایت براثر مصوباتی از قبیل FATF می‌تواند برای مدتی کاهش یابد، اما در مجموع این مصوبه تاثیر اساسی بر بازار ندارد، چرا که نمی‌تواند در کوتاه‌مدت کمکی به واردات اسکناس و یا نقل و انتقالات آن از کانال بانکی کند ولی در بلندمدت و به مرور می‌تواند تاثیرگذار باشد.

این مقام مسئول در مورد اثری که تحریم‌های آبان‌ماه می‌تواند بر نوسان بازار ارز داشته باشد، توضیح داد: همان‌طور که مسئولان تاکنون اعلام کرده‌اند آنچه که آمریکا تاکنون برای تحت فشار قرار دادن ایران در نظر داشته در این مدت و قبل از ۱۳ آبان‌ماه انجام داده از قبیل نخریدن نفت از ایران و یا مذاکراتی که با طرف‌های مقابل داشته است. بنابراین بانک مرکزی نیز پیش‌بینی های لازم را انجام داده و آماده ایستادن در برابر ابعاد این تحریم‌ها است. با این حال نمی‌توان گفت تحریم‌های آبان‌ماه بی‌تاثیر خواهد بود، ولی اثر عمده‌ای هم نخواهد داشت.

ترکاشوند درباره بحث‌هایی در مدت اخیر مبنی بر افشای اطلاعات ۴۰۰ صرافی در جریان بررسی و تصویب FATF گفت: دنیای امروز دنیای شفافیت و حرکت اطلاعات است و همه اطلاعات صرافی‌ها در کانال‌ها و سایت‌های معتبر از جمله بانک مرکزی، ثبت شرکت‌ها و یا حتی کانون وجود دارد و از سوی دیگر ما نیز به اطلاعات صرافی‌های دنیا حتی صرافی‌های آمریکا دسترسی داریم.

وی در رابطه با اینکه چرا برخی از صرافی‌ها با وجود مجوز بانک مرکزی برای معاملات آزاد ارز از خرید یا فروش آن امتناع می‌کنند،افزود: در گذشته شرایط به گونه‌ای بود که بانک مرکزی نقش بازارساز را در بازار بر عهده داشت و تقریبا تمامی نیاز اصلی بازار را تامین می‌کرد به طوری که با تزریق ارز به صرافی‌ها منابع را دریافت و به فروش می‌رساندند، اما دیگر اینگونه نیست و صرافی‌ها فقط از محل خریدی که انجام می‌دهند ارز می‌فروشند، بنابراین طبیعی است که زمانی پیش بیاید که یک صرافی ارزی خریداری نکرده و منابعی برای فروش در اختیار نداشته باشد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ