کد خبر: ۹۹۱۷۷
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۷/۱۷

پیش بینی سود بزرگترین شرکت بورس در مجمع 97 / صندوق ETF برای سهام عدالت
مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی خبر داد:

پیش بینی سود بزرگترین شرکت بورس در مجمع 97 / صندوق ETF برای سهام عدالت

مشاور رئیس سازمان خصوصی سازی با پیش بینی سود مجمع بزرگترین شرکت بورس یعنی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، از لایحه آزادسازی سهام عدالت و راه اندازی صندوق های ETF خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جعفر سبحانی درباره واریز سود سهام عدالت مشمولین و آخرین تصمیمات گفت: بخشی از سهام 49 شرکت مانند دخانیات، مخابرات، بانک ها،بیمه ها، پتروشیمی ها، پالایشگاه ها و... مربوط به سهام عدالت است که فهرست آن در سایت سازمان خصوصی‌سازی قرار دارد.

وی ادامه داد: سودی که تا امروز بین 40 میلیون مشمول توزیع شده، مربوط به سود عملکرد شرکت های سرمایه پذیر در سال 95 بود. سود عملکرد این شرکت ها در سال 95 حدودا 4.2 هزار میلیارد تومان بود که حدود 400 میلیارد تومان در همان ابتدا برای افزایش سرمایه شرکت ها اختصاص یافت و 3.8 هزار میلیارد تومان برای مشمولین ماند. در این میان بیش از 3.3 هزار میلیارد تومان توزیع شده است.

این مقام مسئول درباره مشمولانی که هنوز موفق به گرفتن سود سال 95 نشده اند،تاکید کرد: این افراد با مجوز شورای عالی اصل 44 از 10 شهریور مجددا و برای آخرین فرصت، اجازه وارد کردن شماره شبا به سامانه سهام عدالت را به دست آورده اند و این کار اکنون در حال انجام است.اگر  مشمولان جامانده از دریافت سود 95 نیز تا پایان مهر سال جاری شماره شبا را در سامانه سهام عدالت وارد کنند و راستی آزمایی لازم از سوی بانک های عامل آنها انجام شد، سود آن ها نیز متعاقبا واریز خواهد شد.

سبحانی با اشاره به اینکه سود عملکرد سال 96 شرکت های سرمایه پذیر هنوز مشخص نشده،گفت: مجامع حدود 45 شرکت تاکنون برگزار و 3 یا 4 شرکت هنوز برگزار نشده که مجامع سه شرکت از شرکت های باقی مانده 30 مهرماه و یکی از آنها آذرماه است. برای تعیین سود سال 96 سهام عدالت در انتظار آخرین مجمع شرکت های سرمایه پذیر نخواهیم ماند.

پیش بینی سود "فارس" در مجمع سالانه

به گفته وی ، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس (بزرگترین شرکت بورس با ارزش روز 43.9 هزار میلیارد تومانی) جزو سه شرکتی است که مجمع آن در 30 مهرماه برگزار می شود و بخش مهمی از سود سهام عدالت را تامین می کند. این هلدینگ سال گذشته نیز سود مناسبی تصویب کرد و پیش بینی می شود در سال جاری هم سود مناسبی داشته باشد.

سبحانی ادامه داد: سود مصوب شرکت های برگزار کننده مجامع حدود 3.8 هزار میلیارد تومان است اما تا زمان مجمع "فارس" میزان دقیق سود سال 96 مشخص نیست ولی با توجه به سود 800 میلیاردی سال گذشته، پیش بینی می ود بیش از 1.2 هزار میلیارد تومان سود در مجمع تصویب شود که با احتساب سود سایر شرکت ها به حدود 5 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

وی زمان قطعی تعیین میزان سود سال 96 شرکت ها را اوایل آبان اعلام کرد و گفت: پس از تعیین قطعی میزان سود سال 96، سود مشمولین با توجه به میزان سهم و دارایی که در صورتحساب آنان آمده، مشخص خواهد شد.

آخرین خبر از آزادسازی سهام عدالت

این مشاور ادامه داد: آزادسازی سهام عدالت هم منوط به تصمیم مجلس و مرحله پایانی کار است،این مساله در قالب یک لایحه از سوی سازمان خصوصی سازی به وزارت اقتصاد و از این وزارتخانه به دولت داده شد.دولت هم آن را مورد بررسی و تصویب قرار داد و اواخر سال گذشته لایحه را به مجلس تقدیم کرد.

سبحانی ادامه داد: مجلس چند ماه است که مشغول بررسی و کارشناسی این لایحه است و چندین نوبت هم نمایندگان سازمان خصوصی سازی، نمایندگان بورس، اتاق های بازرگانی و ...به کمیسیون های مجلس دعوت شده‌اند.این لایحه پس از بررسی در کمیسیون تخصصی به صحن علنی می آید و باید منتظر تصویب لایحه در صحن علنی باشیم.

راه اندازی صندوق های ETF برای سهام عدالت

وی از پیش بینی راه اندازی صندوق های ETF در فرآیند آزادسازی سهام عدالت خبر داد و افزود : در لایحه دولت پیشنهاد ایجاد صندوق های ETF داده شده که بخشی از سهام هر یک از این 49 شرکت سرمایه پذیر در این صندوق ها لحاظ ریخته و 49 میلیون واحد عرضه می شود. یعنی به هر مشمول یک واحد با توجه به میزان دارایی و سهم داده می شود که می‌تواند نسبت به خرید و فروش آن اقدام کند.

به گفته وی ، این پیشنهاد در مرحله بررسی مجلس بوده و در صورت تصویب ،سازمان خصوصی‌سازی اجرا خواهد کرد.

انتهای پیام


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ