کد خبر: ۹۹۱۹۳
۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۷/۱۸

 ۵ چالش روزهای اخیر بورس و نکته مهم بازار / پیش بینی شاخص
تحلیل گر شرکت کارگزاری اعلام کرد:

۵ چالش روزهای اخیر بورس و نکته مهم بازار / پیش بینی شاخص

تحلیل گر شرکت کارگزاری با اعلام ۵ چالش و عامل نگران کننده روزهای اخیر بورس ، ارزش معاملات بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومانی را نکته مهمی دانست و روند کلی شاخص را پیش بینی کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهبد قندچی از واحد تحلیل کارگزاری بورس بیمه ایران درباره شرایط فعلی بورس اعلام کرد پس از رشد خیره کننده یک ماه اخیر، چند صباحی است که بازار مسیر معکوس را در پیش گرفته و شاهد اصلاح قیمت ها و شاخص ها هستیم.

در فصل عقب نشینی بازار دلایل مختلفی نظیر نیاز به اصلاح قیمت ها ، فروش سنگین حقوقی ها در هفته های اخیر ، تغییر در شیوه ارائه اعتبار به کارگزاران و مشتریان ، نگرانی از بابت افت مقدار فروش در گزارش های ماهانه و افت نرخ ارز مطرح می شود.

در خصوص دلیل اول باید گفت بازار پیش از آغاز مسیر اصلاحی، رشد 45 درصدی را طی بازه زمانی یک ماهه تجربه کرده بود. نکته مهم اینکه کلیه صنایع از این رشد منتفع شدند. بنابراین طبیعی است که پس از چنین رشدی، آن هم در شرایطی که دیگر گزینه مناسب و جذابی برای سرمایه‌گذاری یافت نمی‌شد، شاهد عقب نشینی معامله‌گران برای خرید و در نتیجه ورود فروشندگان به میدان باشیم.

عامل دوم، فروش سنگین حقوقی هاست و البته به این مساله نمی توان خرده گرفت چراکه این طیف از سرمایه گذاران نقش تنظیم کننده بازار را ایفا می کنند. آنها در زمان ریزش قیمت ها، از بازار و سهام خود حمایت می کنند و در فضای مثبت هیجانی، علاوه بر شناسایی سود، برای دوران اصلاح، تامین نقدینگی می کنند.

دلیل سوم که در کوتاه مدت ذهن بازار را آزار می دهد اما در بلند مدت به نفع بازار سرمایه و صنعت کارگزاری است، بحث تغییر در شیوه ارائه اعتبار به کارگزاران و مشتریان است. سازمان بورس قصد دارد در راستای کاهش ریسک صنعت کارگزاری، تغییراتی در سیستم اعتبارات ایجاد کند. این تغییرات یا به زبان ساده تر (کاهش اهرم در فرایند معاملات) اولا مانع از شکل گیری هیجانات کاذب در فضای مثبت و منفی بازار می شود و ثانیا فضای صف نشینی و رفتار به اصلاح گله ای را تعدیل می کند.

دلیل چهارم که بازار نسبت به آن نگرانی دارد، عدم برآورده شدن انتظارات در گزارش های میان دوره ای و ماهانه است. در روزهای پایانی مهر ماه و ابتدای آبان، شرکت های بورسی و فرابورسی اقدام به انتشار عملکرد نیمه نخست سال و همچنین گزارش تولید و فروش مهر خواهند کرد. این گزارش ها از این جهت برای معامله گران و سرمایه گذاران اهمیت دارد که این اطلاعات می تواند ترسیم کننده روند سودآوری شرکت ها باشد. بنابراین بعد از رشد اخیر طبیعی است که معامله گران در سود رفتار محتاطانه را در پیش بگیرند.

اما عامل آخر، مربوط به نوسانات ارزی است. طیفی از معامله‌گران بر این باورند عقب نشینی دلار بر میزان سودآوری شرکت ها تاثیرگذار است. اما به این مساله باید توجه داشت که اگرچه سودآوری بخش عمده ای از شرکت‌های بازار سرمایه به نرخ ارز وابسته است اما قیمت ها هنوز با نرخ‌های نیمایی هم تعدیل نشده چه برسد به نرخ بازارهای غیر رسمی !

نکته مهمی که معامله گران باید به آن توجه داشته باشند، ارزش معاملات بیش از 1000 میلیارد تومانی است که به نوعی حضور نقدینگی و حیات بازار را تضمین می کند. درحال حاضر عمده کارشناسان بر این باورند بورس پس از رشد سنگین اخیر، نیاز به مقداری اصلاح (در بعد قیمت و زمان) دارد و این اصلاح می تواند فرصت مناسبی برای اصلاح پرتفوی باشد.

در خصوص شاخص هم به نظر اصلاح آغاز شده نهایتا تا محدوده 170 هزار واحدی با یک نوسان 2 – 3 هزار واحدی ادامه داشته باشد اما نکته مهم این است که بازار برای بازگشت به مدار رشد و برگشت اعتماد، نیاز به کف سازی و تخلیه فروشنده های عجول و کم تجربه دارد.

انتهای پیام
 


برای دریافت مهمترین اخبار عضو کانال بورس پرس در تلگرام شوید.
ارسال نظر
نام:
آدرس ایمیل:
متن: *
عدد روبرو را تایپ نمایید


آخرین اخبار
پربیننده ترین
طراحی سایت خبری و هاست توسط ایرسا هاستینگ