پیش بینی فروش نفت ایران در بدترین حالت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فایننشال‌تایمز، محمدعلی خطیبی که در تحریم‌های قبلی مسئول فروش نفت خام بود و نمایندگی ایران در اوپک را داشته،گفت: چتر حمایتی اتحادیه اروپا شرکت‌های کوچک و متوسط را تشویق می‌کند به فروش نفت خام ایران کمک کنند. این دوره تحریم‌ها بر ایران زیاد طول نمی‌کشد، در بدترین حالت روزانه یک‌میلیون بشکه نفت خواهیم فروخت.

یک تاجر ارشد انرژی نزدیک به دولت ایران هم گفت: ترامپ مطمئناً در اعمال تحریم ها شکست خواهد خورد و نمی‌تواند صادرات نفت ایران را به صفر برساند. اگر مجبور باشیم نفت خام را با سلاح های روسیه مبادله یا آن را در مالزی و تایلند ذخیره می‌کنیم.

سعید لیلاز تحلیلگر اقتصاد سیاسی ایران نیز گفت: فروش نفت خام از طریق بورس انرژی نشان‌دهنده تلاش ایران برای تعدد کانال‌های فروش نفت خام و تصمیم آن به دور زدن تحریم‌هاست.

متخصصان خارج از ایران معتقدند تهدید صرف تحریم‌های آمریکا شرکت‌های نفتی خارجی مثل توتال را ترسانده و آنها را از دادوستد با ایران منع کرده است. تحلیلگران ایرانی و دیپلمات‌های غربی در تهران تخمین می‌زنند صادرات ایران بیش از یک‌میلیون بشکه در روز باقی بماند. حداکثر صادرات ایران در سال جاری 2.8 میلیون بشکه در روز بود.

سیاستمداران ایران نیز معتقدند عربستان نمی‌تواند کاملاً کمبود نفت ایران را جبران کند. ایران تا حد زیادی به چین امیدوار است، چون در جنگ تجاری با آمریکا به‌سر می‌برد و همچنان نفت ایران را وارد می‌کند.تنها گزینه ایران برای حفظ ارز خارجی و جبران کاهش دلارهای نفتی فروش نفت نیست. شورای عالی همکاری‌های اقتصادی که برای اتخاذ تصمیم‌های جدی در جنگ اقتصادی حال حاضر در سال جاری تشکیل شد، تصمیم گرفته به اتباع خارجی که 250 هزار دلار در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند مجوزهای اقامتی بدهد.این اولین بار است که ایران اقامت بر اساس سرمایه گذاری اعطا می‌کند.

انتهای پیام