دو عامل اصلی در جلوگیری از کاهش قیمت دلار

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد حسینی در خصوص جلوگیری از کاهش قیمت دلار به خانه ملت گفت: مباحث ارزی شرایط خاص خود را دارد، با وجود اینکه بازار ثانویه تشکیل شد اما از آنجایی که کارکرد آن روند را عادی سازی نکرد، قیمت دلار و ارز را در بازار سوم که کوچکتر اما تاثیرگذار تر بر همه ارکان اقتصاد است را افزایش داد.

وی ادامه داد: روند کاهشی نرخ دلار از آنجایی آغاز شد که بازار ثانویه توانست دلار بیشتری در سیستم نیما عرضه کند و نیاز ارزی متقاضیان تولید و سایر گروه ها که قانونی اجازه استفاده از دلار ثانویه را داشتند، تامین شد.از سوی دیگر کمیته تخصصی ارز در وزارت صنعت و بانک مرکزی توانست وظایف را ایفا کند و همه این اتفاقات منجر به آغاز روند کاهشی نرخ دلار شد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه دخالت بانک مرکزی در بازار توانست جو آرامی در بازار ایجاد و کاهش نرخ دلار ادامه پیدا کند،افزود: یکی از عوامل ممانعت از کاهش نرخ دلار ورود بانک ها بود، حوزه مباحث ارزی در بازار سوم نیز تقاضاهای کاذبی دارد که خارج از مباحث اولویت های دولت و قوانین و مقررات جاری شده است.

حسینی گفت: دشمن با تبلیغات و تشویش اذهان عمومی مردم را برای خرید ارز خارجی با این نگاه که ارزش سرمایه و پول ملی کاهش یافته، تشویق می کند. با این حال مردم به نتیجه رسیده اند که با روند کاهشی نرخ دلار، سرمایه ها دچار آسیب می شود و کمتر متقاضی دلار شدند و به روند کاهشی دلار کمک می کنند، از آنجایی که بازار سوم بزرگ نیست با تفاوت کم از بازار ثانویه مدیریت می شود و می توان به ثبات مدنظر رسید.

وی در خصوص تاثیرگذاری نرخ دلار بر اجناس دیگر گفت: قیت کالاها تحت تاثیر بازار سوم ارز است، متاسفانه در تمام شبکه های مجازی نرخ بازار آزاد دست به دست می شود، در این مدت نرخ دلار روند کاهشی داشته و منتظریم به عدد معقول برسد.بازار سوم کوچک و تحت تاثیر تنش های سیاسی قرار می گیرد، به دنبال آرامش و ایجاد اعتماد به بازار اصلی هستیم اگر مدیریت این بازار صورت گیرد بازار سوم قابلیت کنترل دارد.

انتهای پیام