مقایسه سبک زندگی اقتصادی ایران و کشورهای توسعه یافته

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد حسنی سعدی مدیر روابط عمومی بورس کالا با انتشار مطلبی در روزنامه همشهری اعلام کرد: براساس برآوردها 200 تن طلای خانگی در ایران وجود دارد و اقبال به خرید و نگهداری دلار نیز به‌ عنوان پس‌انداز احتمالا گزینه بعدی ایرانیان است و در نهایت سپرده‌ گذاری در بانک‌ها با دریافت سود ماهانه دیگر گزینه برای پس‌انداز به شمار می‌رود.

اما با بررسی الگوی سبک زندگی اقتصادی کشورهای توسعه یافته متوجه می‌شویم طبقه متوسط در این کشورها عموما عمده درآمد خود را خرج می‌کنند و با توجه به استفاده از کارت‌های اعتباری و دریافت وام برای خرید مسکن، تقریبا چیزی برای پس انداز کردن باقی نمی‌گذارند و درصورت وجود درآمد اضافه آن را در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند.

طبقات مرفه‌ترهم به همین ترتیب درآمد خود را یا خرج می‌کنند تا مشمول پرداخت مالیات نشود یا در بورس و خرید سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. به این ترتیب نقدینگی مرتب در اقتصاد به گردش در می‌آید و موجب رونق اقتصادشان می‌شود.

اما در ایران فقط 10درصد مردم سرمایه‌گذاری در بورس را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده‌اند و اکثرا با مبالغ خرد وارد این بازار شده‌اند. بررسی بازده سرمایه‌ گذاری در بورس نشان می‌دهد در اکثر موارد سرمایه‌گذاری در بورس به‌صورت میانگین بازده مناسبی داشته و در مقاطعی هم که بازده بورس نامناسب بوده رفتار سهامداران و خارج شدن سرمایه‌ها به مقصد بازارهای دیگر به‌علت بی‌حوصلگی سبب افت بازده بازار سرمایه شده است.

با وجود این، همه کسانی که در دراز مدت در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند و خرید سبد سهام را هوشمندانه انجام داده‌اند از سود به نسبت مناسبی بهره‌مند شده‌اند.

بنابراین به‌نظر می رسد فرهنگ سازی‌ برای سرمایه‌گذاری در بورس باید از خانواده‌ها شروع شود.

بهتر است از کودکی به جای دادن پول تو جیبی مستمر و عادت دادن کودک به مستمری‌بگیری، ترغیب به سرمایه‌گذاری و کسب درآمد شود. یا مانند زمان نوجوانی ما که رسم بود تابستان‌ها بچه‌ها شاگردی مغازه و یا شاگردی در حرفه‌های مختلف را تجربه می‌کردند و مختصر درآمدی نیز کسب می‌کردند.

هر ایرانی برای فرزند خود به جای افتتاح حساب بانکی که هر روز قدرت خرید خود را از دست می‌دهد یک سبد سهام هرقدر کوچک خریداری کند تا ضمن سرمایه‌گذاری برای آینده فرزندش این سرمایه را صرف گردش چرخ اقتصاد و صنعت کشور کند. به این ترتیب سرمایه‌گذاری در بورس را هم به فرزندانمان می‌آموزیم.

انتهای پیام