پیش بینی ۵ صنعت مهم و هفته حساس بورس با تکیه بر ۴ عامل

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بازار سهام درحالی این هفته را با شاخص 181 هزار واحدی شروع می کند که کارگزاری آبان اعلام کرد بازار پس از افت  دو روز پایانی هفته گذشته و با چاشنی افزایش نرخ خوراک پتروشیمی ها و افت قیمت دلار، هفته ایی با نوساناتی پرهیجان و نسبتا عجیب را پشت سر گذاشت.

از موج های منفی که پس از عرضه صف خرید نمادها در بازار ایجاد شد تا تشکیل صف فروش سنگین در نمادهایی که شاید دقایقی قبل از افت قیمت با صف خرید بدون عرضه روبرو بودند گمانه زنی های بسیاری در رابطه با آینده بازار به دنبال داشت.

بازار ارز نیز متاثر از حواشی پیرامون تصویب لوایح معاهده مبارزه با پولشویی در مجلس با نوسان روبرو شد که البته برآیند آن، رشد این متغیر را که همچنان نقش اصلی این روزهای بازار سهام را بازی می کند، نشان می دهد. به نظر می رسد نوسانات بازار ارز نیز رفته رفته به سمت محدود شدن دامنه پیش برود و با روشن تر شدن نرخ تعادلی و البته سیاست ها در این بازار، بازار سهام نیز روندی منطقی را در پیش گیرد.

اما در بازار اصلاح تند گروه های خودرو، انبوه سازی، سیمان، کاشی و سرامیک، بانک و بیمه، حمل و نقل، واسطه گری های مالی، کانی غیر فلزی، دارو ، ماشین آلات و تجهیزات، ساخت محصولات فلزی و لاستیک و پلاستیک و دیگر گروه های کوچک را شاهد بودیم.

بنابراین پس از رشد دسته جمعی و هیجانی و اصلاح شدید، این گروه ها تا حدود زیادی در شوک به سر می برد و این موضوع تلنگری به فعالان خصوصا سرمایه گذاران تازه وارد است تا در سرمایه گذاری  و ورود نقدینگی وزن بیشتری به معیارهایی مانند ریسک و بازده و البته تحلیل محوری بدهند.

در این میان، بازار همچنان تا ارائه گزارش های 6 ماهه منتظر خواهد بود و قابلیت سودسازی گروه ها و نمادهای مختلف را رصد خواهد کرد اما تاکنون چادرملو ، سیمان دوردو و ریشمک اولین گزارش ها را رونمایی کردند تا اثر تحولات اقتصادی را به صورت رسمی به بازار مخابره کنند.

رشد قابل توجه "سدور" می تواند جو معاملات این نماد و البته گروه سیمانی را تا حدودی بهبود بخشد و دیگر گروه ها نیز پس از ارائه گزارش ها مسیر خود را مشخص خواهند کرد.

در گروه های بزرگ بازار به نظر می رسد افت قیمت نفت اندکی از سرعت فرآورده های نفتی بکاهد. هرچند در میان مدت همچنان این گروه که با شایعه تعدیلات قابل توجه روبرواست از قابلیت رشد بالایی برخوردار خواهد بود.

گروه های فلزات ، معدنی و محصولات شیمیایی نیز هفته حساسی را پیش رو خواهند داشت و گزارش نمادهای مطرح این گروه ها می تواند جو بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

در بازارهای جهانی، سقوط سنگین بازاراهای مالی آمریکا، فرصت مجددی به ترامپ برای انتقاد از برنامه انقباضی فدرال رزرو مهیا کرد که البته این بار این انتقادات بی پرده تر از دفعات قبل بیان شد.

افت شاخص دلار پس از این موضوع، فلزات را با رشد مواجه ساخته و این در حالی است که نفت هفته خوبی را پشت سر نگذاشت و با افت مواجه شد. به نظر می رسد جدیت ترامپ در کاهش سرعت پیاده سازی برنامه انقباضی فدرال رزرو بتواند به سود بازارهای کالایی بیانجامد.

انتهای پیام

انتهای پیام