دلایل منطقی و غیر منطقی ریزش ۶ هزار تایی شاخص/ فقط ۶ سهم مثبت شدند

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در اولین روز هفته ، نه تنها انتظار فعالان بازار به تداوم بهبود نسبی و ادامه رشد چهارشنبه گذشته قیمت ها محقق نشد بلکه با کاهش 5 درصدی و صف فروش اکثر شرکت ها و سقوط شاخص ، یکی از ناخوش ترین روزهای بورس سپری شد.

این وضعیت منجر به افزایش اعتراضات در فضای مجازی و گلایه های عده ایی از سهامداران تالار حافظ شد و حتی سعید اسلامی بیدگلی دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری از مدیریت صندوق های سرمایه گذاری و سرقت برای سود رسانی به کدهای مشخص انتقاد و اظهار امیدواری کرد دستورالعمل جدیدی برای این مشکل ارائه شود. 

براساس این گزارش، در حالی اولین برنامه خبری علی صحرایی به عنوان مدیرعامل جدید بورس در آینده ایی نزدیک ( احتمالا" این هفته ) برگزار خواهد شد که در میان عده ایی از کارشناسان و محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس معتقدند ریزش امروز بازار دلیل منطقی و بنیادین خاصی نداشت و ناشی از جو روانی و نگرانی سهامداران مخصوصا" سهمی اولی ها و افت دلار است.

این گروه از کارشناسان معتقدند با توجه به قیمت های واقعی دلار، دلیلی برای کاهش قیمت ها ندارد و بازار بزودی باز هم در مدار صعودی قرار خواهد گرفت.

اما عده دیگری بر این باورند تغییرات امروز و روزهای گذشته عادی نبوده و در نتیجه عملکرد دستوری و تصمیم حقوقی ها مخصوصا" صندوق های سرمایه گذاری به فشار عرضه و عدم حمایت از سهام ارزنده رخ داده و در کنار مواردی چون عرضه اولیه دو شرکت در دوشنبه این هفته ، تحریم جدید حزب الله لبنان توسط سنایی آمریکا ، تصمیم نامعلوم شورای نگهبان در مورد CFT ، افت بازارهای جهانی و قیمت نفت در کنار شایعاتی مبنی بر افزایش مجدد نرخ سود بانکی بوده است.

به هرحال در روزی که از 249 سهم شرکت بورسی تنها 6 شرکت مثبت سبز و باقی همه قرمز بودند شاخص بورس با سقوط 5982 واحدی به 175 هزار 32 واحد عقب نشینی کرد که عمدتا" ناشی از اثر منفی 497 تا 325 واحدی شرکت های فولاد مبارکه ، گل‌گهر، ملی مس، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی پارس و پالایشگاه های بندرعباس و اصفهان بود.

ارزش معاملات بورس هم نسبت به روزهای قبل کمتر بود و در نتیجه داد و ستد بیش از 1.7 میلیارد سهم ، 721 میلیارد تومان جابجا شد و سه شرکت پالایشگاه بندرعباس ، های وب و فولاد مبارکه با 66.9، 46.3 و 41.7 میلیارد تومانی ، بیشترین داد و ستد را به خود اختصاص دادند.

با این همه برخی از کارشناسان پیش بینی کرده اند طی روزهای آینده با فروکش کردن رفتارهای هیجانی و روشن برخی ابهامات مانند CFT و سود بانکی ، وضعیت بورس عادی خواهد شد.

انتهای پیام