اعلام نتیجه بررسی اجلاس FATF از اقدامات ایران + انتظارات

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، به نقل از بی بی سی، دیوید لوئیس همزمان با آغاز اجلاس ۶ روزه سازمان گروه ویژه اقدام مالی (FATF ) در پاریس گفت: به رغم تلاش‌های انجام‌شده، هیچ تضمینی وجود ندارد که ایران از فهرست سیاه خارج شود اما می‌تواند شرایطی را فراهم کند تا وارد داد و ستد با سایر کشورها شوند.

وی ادامه داد: نمی‌توان هیچ کشوری را وادار به داد و ستد با کشور دیگری کرد اما باتکیه بر استانداردها و معیارهایی، می‌توانیم برآوردی عینی از شرایط موجود هر کشور ارائه دهیم که نشان می‌دهد آیا محل امنی برای سرمایه‌گذاری و کسب و کار است یا نه ؟

این مقام مسئول با اعلام اینکه FATF از تمام کشورها می‌خواهد تامین مالی تروریسم را عملی مجرمانه معرفی کنند، ادامه داد: از ایران هم انتظار می رود ضمن اعلام غیرقانونی تامین مالی تروریسم، استثناها برای گروه‌های مشخص را حذف کند. اینکه این گروه‌ها کدام هستند حرفی نخواهیم زد اما باید مطمئن شویم ایران ساختار قانونی قدرتمندی برقرار کرده که اجازه نخواهد داد برخی گروه‌ها را مستثنی کنند.

لوئیس با اشاره به سابقه ارتباط با ایران، توضیح داد: این کشور از ژوئن ۲۰۱۶ با قول همکاری در سطح بالا ، همکاری با FATF را آغاز و برنامه عملی به همراه ضرب‌الاجل برای جبران کاستی‌ها ارائه کرد اما ۱۰ ماه پیش به هیچ‌یک از ضرب‌الاجل‌ها نرسید و نتوانست بسیاری از برنامه‌های مدون را اجرا کند. البته این به این معنا نیست که ایران نتوانسته پیشرفتی در این ارتباط داشته باشد.

وی ادامه ادامه داد: ایران توانست اعضای FATF را قانع کند که پیشرفت‌هایی داشته‌ و در حال آماده‌سازی برنامه‌ها و قوانین است. به همین دلیل مهلت‌های جدیدی داده شد و در نشست این هفته پاریس هم مشخص خواهد شد که آیا ایران به اندازه کافی اقدامات لازم را در راستای همراهی با FATF انجام داده است یا خیر؟

انتهای پیام