نفع و ضرر سه گروه بزرگ در بورس های دنیا از کاهش قیمت نفت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، درحالی کاهش بیش از 50 درصدی قیمت نفت موجب تغییر وضعیت اکثر شرکت ها و صنایع حاضر در بازار سرمایه شده که این رویداد لزوما" به ضرر دیگر صنایع حاضر در بورس های مانند پالایشگاه ها نیست.

در این رابطه سایت investopedia اثر کاهش قیمت نفت بر روی سه گروه بزرگ در بورس های دنیا را بررسی کرده که توسط پایگاه خبری - تحلیلی ملت بازار ترجمه و منتشر شده است.

طی یک سال گذشته قیمت نفت از 120 دلار تا 43 دلار نوسان داشت .کاهش قیمت نفت درهمه جای دنیا مورد استقبال مصرف کنندگان قرار گرفته است. چون این گروه یعنی مصرف کنندگان را قادر می سازد ماشین های خود را با بنزین ارزانتر پر کنند. علاوه بر این برای صنایعی که به عنوان ورودی به نفت متکی هستند مانند حمل و نقل، تولید کالاهای مصرفی و صنایع غذایی می تواند خبر خوبی باشد و حاشیه سود آنها را بالا می برد.

در مقابل اخبار کاهش قیمت نفت برای بعضی از شرکت ها مناسب نیست. به طوری که قیمت سهام تولید کنندگان نفت و شرکت هایی که از بخش انرژی حمایت می کنند طی مدت زمانی که قیمت نفت از 120 دلار به محدوده 45 تا 43 دلار رسیده به طور چشم گیری افت کرده است.

1-شرکت های نفتی:

همواره بین قیمت نفت و سود آوری شرکت هایی که مستقیما با صنعت نفت درگیر هستند رابطه مستقیم وجود دارد. بخش نفت دارای جنبه های مختلف است که شامل اکتشاف نفت، حفاری، پالایش، و توزیع و پخش به مصرف کنندگان می شود. این بخش از صنعت را میتوان به دو گروه اصلی شرکت های بالا دستی و پایین دستی تقسیم کرد.

شرکت های بالا دستی به طور مستقیم درگیر اکتشاف و تولید نفت خام هستند، انجام مراحل اولیه شامل شناسایی محل، نمونه برداری، تست امکان حفاری و سپس راه اندازی امکانات برای استخراج را انجام می دهند.شرکت های پایین دست شامل پالایشگاه ها و شرکت های توزیع و پخش محصولات می شوند که از نفت خام بدست آمده بنزین، سوخت دیزل و .... تولید کرده و آن را بین مصرف کنندگان توزیع می کنند.

از زمانی که قیمت نفت در بازار کاهش یافته، شرکت های بالا دستی آسیب بیشتری از این نوسانات دیده اند و هنوز نتوانسته اند هزینه های خود را از تولید نفت خام ثابت نگه دارند . این گروه هزینه ای که برای تولید یک بشکه نفت می پردازند از فروش آن بیشتر است که در نهایت موجب تعطیلی آنها شده و ارزش سهام آنها در بورس های جهان با افت چشم گیری همراه کرده است.

در مقابل شرکت های پایین دستی مانند پالایشگاه ها تمایلی به افزایش قیمت نفت ندارند. زیرا آنها با خرید نفت خام و فروش محصولات تصویه شده سود کسب می کنند که از حاشیه سود پایدارتری برخوردار بوده و نوسان کمتری دارد .به طوریکه موجب افزایش قیمت سهام در بورس های دنیا آنها شده است.

بسیاری از شرکت های بزرگ نفتی دنیا هر دو عملیات بالا دستی و پایین دستی را یکی کرده و به صورت یکپارچه کار می کنند. ارزش سهام این شرکت ها نیز به دلیل دخالت در عملیات بالا دستی کاهش یافته است.

2- شرکت های صنعتی:

شر کت های نفتی به تنهایی تحت تاثیر کاهش قیمت نفت قرار نمی گیرند بلکه این روند در میزان سود دهی شرکت های دیگر نیز اثر دارد. به طوریکه شرکت های صنعتی که به فعالیت در زمینه تهیه مصالح برای ساخت و گسترش دکل های حفاری می پردازند، با کم شدن پروژه های حفاری جدید از میزان تولید آنها نیز کاسته می شود. تولیدکنندگان فولاد، شرکت های مکانیکی، تامین قطعات مکانیکی و تجهیزات سنگین از این دسته هستند.

3- شرکت های مالی

هنگامی که قیمت نفت بالا رفت سرمایه گذاران بسیاری به منظور کسب سود شروع به سرمایه گذاری در این صنعت کردند . شرکت های قدیمی تر مانند «شل» تلاش کردند با تولید نفت، ایالات متحده امریکا را به صادر کننده بزرگ نفت در جهان تبدیل کنند، این شرکت برای تولید نفت از روش پر هزینه ای استفاده و در مدت زمان کوتاهی سکوهای حفاری بسیاری را راه اندازی کرد . اما با کاهش قیمت جهانی نفت برای جلوگیری از ورشکستگی میزان تولید بعضی از آنها را کاهش و یا متوقف کرد. این اتفاق ضربه شدیدی به این شرکت وارد کرد.

دارندگان اوراق قرضه این بخش نیز خسارات زیادی از کاهش قیمت نفت دیده اند . نگرانی از این است بانک هایی که در این بخش به شرکت های فعال در این مجموعه وام داده اند ورشکسته شوند و باعث ایجاد بحران در قسمت های دیگر صنعت شوند.

نتیجه گیری

کاهش قیمت نفت تاثیر زیادی بر شرکت های تولید کننده نفت داشت. برخی از مصرف کنندگان و تولید کنندگان که به نفت به عنوان کلید ورودی به سود تکیه کردند و بسیاری از شرکت های دیگر صدمه دیدند.

تولید کنندگان اولیه نفت که هزینه زیادی برای تولید نفت پرداخت کردند ضربه بیشتری خوردند و برای جلوگیری از زیان بیشتر عملیات خود را متوقف کردند. شرکت های پالایشی که نفت خام را از شرکت هایی که استخراج نفت را به عمل می آوردند، با کاهش قیمت نفت سود چشم گیری کردند.

شرکت های صنعتی و تولیدی مربوط به ساخت سکوهای حفاری و شرکت هایی که از بخش انرژی حمایت می کنند با افت قیمت نفت ضربه ای سخت خوردند. شرکت های مالی نیز که به بخش انرژی وام می دهند و سرمایه گذارانی که اوراق قرضه شرکت های تولید کننده نفت را نگه میدارند متحمل زیان شدند.

انتهای پیام