تحلیل زنگنه از دلایل عدم جایگزین نفت ایران و پیشنهاد به ترامپ

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بیژن زنگنه در آستانه آغاز تحریم‌های نفتی آمریکا درباره اینکه آیا کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان دیگر توانایی جایگزین کردن نفت ایران را دارند، توضیح داد: برای نفت ایران جایگزینی وجود ندارد.نفت عربستان و روسیه هم اکنون نزدیک به بالاترین سطح تاریخی رسیده و این دو کشور ظرفیت اضافی برای تولید بیشتر و جایگزینی نفت ایران ندارند.

وی با اشاره به اینکه عربستان با استفاده از ذخیره‌سازی‌ توانسته در فاصله ماه مه تا سپتامبر، روزانه حدود ۵۰۰ هزار بشکه نفت بیشتر به بازار عرضه کند، ادامه داد: مجموع نفت روزانه دیگر اعضای اوپک در این بازه زمانی تنها ۱۰۵ هزار بشکه افزایش یافته و به این معنا است اعضای اوپک توانایی افزایش تولید نفت بیشتر از رقم کنونی را ندارند.

این مقام مسئول ادامه داد: تولید نفت روسیه در ماه سپتامبر نسبت به ماه مه، ۳۸۸ هزار بشکه افزایش یافته و در بالاترین سطح قرار دارد. بنابراین روسیه هم در کوتاه مدت بدون سرمایه گذاری در صنایع بالادستی نمی تواند بیش از این تولید را افزایش دهد.

زنگنه با بیان این که ناتوانی عربستان و روسیه در تولید نفت بیشتر و جایگزینی سهم ایران، سبب نگرانی بازار شده ، خاطر نشان کرد: اطلاع بازار از این ناتوانی سبب افزایش قیمت‌ نفت شده است. به‎گونه‌ای که میانگین شاخص وست تگزاس اینترمدیت (WTI) و برنت دریای شمال از حدود ۶۷ و ۷۷ دلار در ماه مه به ۷۴ و ۸۴ دلار در ماه اکتبر رسیده است.

به گفته زنگنه ، افزایش قیمت نفت سبب شده رشد اقتصادی بسیاری از کشورهای مصرف کننده کند شود و این موضوع اقتصاد جهانی را سخت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی درباره این که چرا عربستان که پای توافق کاهش تولید را امضا کرده، خلاف تعهد در نقض این توافق‌نامه تولید نفت را افزایش داده ؟ توضیح داد: این تخلف با فشار آمریکا به هیئت حاکمه عربستان صورت گرفته است.

زنگنه برای چندمین بار با تاکید به اینکه بازار جهانی توانایی جایگزین کردن نفت ایران را ندارد به ترامپ پیشنهاد کرد دست از تحریم نفت ایران بردارد.

انتهای پیام