ماجرای التماس فرستاده ملک سلمان از اردوغان

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از روزنامه انگلیسی گاردین، در گزارشی جدید از سرنوشت جمال خاشقجی از التماس و استیصال فرستاده ویژه پادشاه سعودی از رئیس جمهوری ترکیه برای کمک ترکیه به عربستان در ماجرای قتل خاشقجی خبر داده است.

بر این اساس 10 روز پس از ماجرای قتل جمال خاشقجی، و در حالی که ملک سلمان، پادشاه سعودی به تازگی از قتل خاشقجی آگاه شده بود، خالد الفیصل، حاکم مکه، را برای دیدار با اردوغان به آنکارا اعزام کرد، اقدامی که به گفته ناظران به معنای استفاده از یکی از یاران قدیمی برای جمع کردن خرابکاری‌های ولیعهد جوان، محمد بن سلمان، تفسیر شده است.

سعودی‌ها پس از اعزام خالد الفیصل، به سرعت بیانیه‌ای را منتشر کرده و در آن بر دوستی برادرانه دو کشور عربستان و ترکیه تأکید کردند. اما در پشت صحنه ماجرا به شکل دیگری بود، به گفته این مقام ترکیه‌ای، خالد الفیصل واقعا از ما برای دریافت کمک التماس می‌کرد.

افشای اطلاعات تازه و جدید از سوی ترکیه چیزی فراتر از یک انتقام‌گیری از عربستان سعودی بوده است، ترکیه یک هدف راهبردی داشت و اردوغان به آسانی کوتاه نیامد. در واقع باور عربستان مبنی بر اینکه با پرداخت پول نقد برای کمک به اقتصاد گرفتار ترکیه می‌توان محاسبات آنکارا را تغییر داد، غلط از آب درآمد. اردوغان به دنبال یک چیز بزرگتر بود، ترکیه این ماجرا را فرصتی برای تضعیف یک رقیب منطقه‌ای دیرین می‌دید تا بتواند خود را به عنوان نماینده جهان اسلام جای بیاندازد و بتواند به نمایندگی از آن‌ها به جای عربستان سخن بگوید. 

انتهای پیام