رضایت نمایندگان مجلس از شفافیت ارزی پتروشیمی ها با سهم ۵۳ درصدی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از خانه ملت، شرکت های پتروشیمی سهم 27 درصدی در صادرات دارند که 53 درصد ارز بازار ثانویه را تامین می کنند و با رضایت خاطر نمایندگان مجلس روبرو شدند.

هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس: پتروشیمی ها بخش اعظم ارز آوری صاردات غیر نفتی را برعهده دارند و با پیگیری های صورت گرفته شرایط ارائه ارز به سامانه نیما بهبود یافته است، بخشی از درآمد پتروشیمی ها هزینه خرید کالا قطعات و ارتقای پتروشیمی ها می شود بنابراین آنها می توانند هزینه را از درآمد ارزی برداشته و مابقی را به سیستم بانکی وارد کنند. پتروشیمی بخش اعظم درآمد ارزی صاردات غیر نفتی را بر عهده دارند که می توانند به شرایط ارزی سامان بدهد .

حسن بهرام نیا عضو کمیسیون انرژی: عملکرد پتروشیمی ها در واریز دلار به سامانه نیما بهتر شده است. در شرایطی که ارز 4 هزار و 200 تومانی به پتروشیمی ها تعلق می گیرد، باید درآمد صادراتی کالاهای آنها وارد شود اما در گذشته حرف و حدیث هایی در این باره بود که آنها نسبت به واردات ارز اقدام نمی کنند.

بعد از رفع نابسامانی های ارزی، در مقام مقایسه یا شرایط گذشته باید گفت که شرایط ارز آوری پتروشیمی ها بهبود یافته است. برای ساماندهی ارز صادراتی به سیستم هوشمند که قابلیت پایش داشته باشد، نیاز داریم.  بر این اساس باید واقعیت های صارداتی احصا شود در حال حاضر شرایط لازم برای چنین کاری فراهم شده است.در مجموع و در مقابل مقایسه با چند ماه گذشته عملکرد پتروشیمی ها در واریز دلار به سامانه نیما بهتر شده است.

محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس: 15 میلیارد دلار ارز صادراتی غیر نفتی را پتروشیمی ها تامین می کنند. ایجاد مشکلاتی در حوزه تولید بعد از تک نرخی شدن ارز باعث شد تا بازار ثانویه سازماندهی شود و ارز صادرات غیر نفتی را بتوانیم در این بازار مدیریت کنیم. شرکت های پتروشیمی درصد بزرگی از ارز صادراتی غیر نفتی را تامین می کنند که به طور متوسط در هر سال بین حدود 10 تا 15 میلیارد دلار در سال می شود، در ابتدای سال مقدار ارزهای صادرات پتروشیمی وارد نشد.

فعالان صنعت پتروشیمی سه ماه فرصت دارند تا ارز حاصل از صادرات را بیاورند، با ایجاد سامانه نیما شرایط بهتری برای این صنعت فراهم شد. تا به امروز بیش از 53 درصد ارزهای صادراتی توسط این بخش تامین شده است. این نگرانی وجود دارد که شرکت های پتروشیمی در 6 ماهه دوم به مشکلاتی برای تهیه مواداولیه برخورد کنند بر این اساس بخشی از درآمد های ارزی در خارج باقی مانده است تا در زمان لازم اجناس خریداری شود. در کل شرایط رو به بهبود است و  امیدواریم این روند جاری و مشکلات کمتر شود.

انتهای پیام