۳ دلیل اصلی کاهش سودآوری پالایشگاه ها در ایران + راهکارها

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شهاب الدین متاجی درباره وضعیت سودآوری ساخت پالایشگاه ها و دلایل عدم سوددهی مناسب این گروه بورسی و فرابورسی به تسنیم اظهار داشت: وزارت نفت از دهه 80 در راستای توسعه ظرفیت پالایش نفت خام ،پروژه های متعددی تعریف کرده تا در مناطق مختلف پالایشگاه های جدید تاسیس و پالایشگاه های قدیمی بهسازی و نوسازی شوند.

وی افزود: این پروژه ها تا حدودی پیشرفت کرد و چندین پالایشگاه بزرگ از قبیل پالایشگاه های شهریار، آناهیتای کرمانشاه و پالایشگاه خوزستان تعریف شد که تا مرحله طراحی زمین نیز پیش رفتند ولی تقریبا نتیجه مثبتی نداشته اند. مهمترین دلیل این بود که یا سرمایه کافی برای پالایشگاه ها موجود نبود یا سرمایه های بخش خصوصی به این سمت سوق نیافت.

مردم برای سرمایه گذاری در پالایشگاه ها توجیه نشدند

این کارشناس ادامه داد: مردم نیز توجیه نشده اند این صنعت سودآور است و می توانند به جای سرمایه گذاری در ساختمان یا جاهای دیگر، به این صنعت ورود پیدا کنند. در این میان مهمترین مشکل، نبود سرمایه یا عدم سوق دادن سرمایه ها به سمت این صنعت است در حالی که طبق اخبار طی دو سال گذشته 26 میلیارد دلار از کشور خارج و در گرجستان یا ترکیه سرمایه گذرای که نشان می دهد سرمایه وجود دارد اما به سمت صنعت پالایشی هدایت نشده است.

متاجی افزود: از طرفی بسیاری از طرح های پالایشی هم منتظر این بودند از طرف کشورهای خارجی فاینانس شود که به دلیل مشکلات بانکی و تحریمی هیچ سرمایه گذار خارجی تا کنون دست به این کار نزده و هر سرمایه گذار خارجی که بخواهد به کشور سرمایه وارد کند، خواهان پشتیبانی حاکمیتی است اما با بروکراسی و مشکب تصمیم گیری مواجه می شود.

وی خاطر نشان کرد: با این اوصاف برای توسعه صنعت پالایشی برنامه ریزی شده اما برای جذب سرمایه برنامه اجرایی ناکارآمد بوده و کلیه اقدامات انجام شده متکی بر سرمایه دولتی یا صندوق توسعه ملی بوده و سرمایه دیگری برای این صنعت جذب نشده است.

خبرهای خوش

وی ادامه داد: خوشبختانه خبرهای خوشی در این زمینه وحود دارد. از جمله اینکه مراحل اول، دوم و بخشی از مرحله سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس فعال شده و قرار است مابقی مرحله سوم هم تا آخر سال راه اندازی و مرحله چهارم با ظرفیت پالایش 120 هزار بشکه ساخته شود که این کار با طراحی فعلی و پیمانکار فعلی شروع و تا سه سال دیگر پایان خواهد یافت.

این مدیر سابق شرکت ملی پالایش و پخش افزود: از سوی دیگر یکی از پالایشگاه هایی که در طرح سیراف مجوز تاسیس گرفته مشغول به ادامه کار و طراحی تفصیلی در خصوص میعانات گازی است که حداکثر سه سال دیگر در سیراف پالایشگاه 60 هزار بشکه ای راه اندازی می شود. بقیه مجموعه سیراف هم منتظر فاینانس است. لذا در مجموعه سیراف هم که وزارت نفت کار را شروع کرده مشکل جذب سرمایه هست درحالی که بنا بود سرمایه های مردمی در این حوزه ورود پیدا کند.

3 دلیل کاهش سود پالایشگاه ها در ایران + راهکارها

متاجی در خصوص شائبه عدم سودآوری شرکت های پالایشگاهی هم توضیح داد: اگر این صنعت سود آور نباشد غیرممکن است در دنیا شکل بگیرد. این بی عقلی است که صنعتی ساخته شود اما سود آور نباشد. ممکن است در مقاطعی به دلیل نوسان قیمت نفت خام پالایشگاهی سودآور نباشد. از سوی دیگر در ایران پالایشگاه ها از پتروشیمی جدا هستند که باعث کاهش سودآوری پالایشگاه شده است.

وی افزود: عامل دوم کاهش سودآوری شرکت های پالابشی این است که برخلاق دیگر کشور ، محصولات سوددهی مانند روغن و قیر در پالایشگاه های ایران جداسازی شده اند. دلیل سوم هم ناشی از عدم یروزآوری فناوری پالایشگاه ها است که در این زمینه اقدامات جامع و ثمربخشی نشده است.

به گفته وی در حال حاضر برخی پالایشگاه ها 30 تا 35 درصد نفت کوره و قیر تولید می کنند که قیمت این محصولات از نفت خام کمتر بوده و منجر به کاهش سودآوری شده است.

متاجی ادامه داد: حل مسئله کاهش سود آوری پالایشگاه ها به سرمایه گذاری های جدید داخلی و خارجی ، بروزآوری تکنولوژی، عدم جداسازی محصولات سودده از دیگر فرآورده ها، فرهنگ سازی درست برای سرمایه گذاری ، حذف مدیران بی‌انگیزه و ریسک ناپذیر و تکیه بر مدیریت قوی و کارآمد، انتشار اوراق مشارکت و... است

انتهای پیام