گزارش رئیس سازمان بورس به روحانی / عرضه اولیه حداقل ۱۰ شرکت تا پایان سال

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شاپور محمدی در جلسه شورای معاونین وزارت اقتصاد که دیروز با حضور رئیس جمهور برگزار شد با ارائه گزارشی از عملکرد سازمان بورس در دولت یازدهم و دوازدهم،گفت: اگر رقم ارزش بازار سرمایه را به تولید ناخالص داخلی تقسیم کنیم، از 20 درصد به 51.1 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه ارزش بازار سهام شرکت های بورسی و فرابورسی از ابتدای دولت دوازدهم، 112 درصد رشد داشته ، ادامه داد: شاخص بورس تهران و فرابورس طی این مدت 140 درصد افزایش یافته و در سال میلادی منتهی به آگوست هم 65 و 63 درصد رشد کرده  و جایگاه اول و دوم را به خود اختصاص دادند.

این مقام مسئول، تعداد شرکت های بورس و فرابورس را 594 مورد عنوان کرد و گفت: از ابتدای دولت یازدهم، با اضافه شدن120 شرکت به بورس، تعداد شرکتهای بورسی 25 درصد رشد داشته و تا پایان سال حداقل 10 شرکت اضافه و عرضه اولیه خواهد شد.

محمدی ارزش کل تامین مالی بورس را در دولت دوازدهم بیش از 120 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و با بیان اینکه مانده صکوک منتشره 92 هزار میلیارد تومان است، ادامه داد: بازار بدهی 9 برابر سال 94 شده و این امکان عملیات بازار باز را برای بانک مرکزی فراهم می کند. ضمن اینکه ایران طی 100 سال گذشته چنین ابزار مهمی را در اختیار نداشته است.

وی تعداد صندوق های سرمایه گذاری را با رشد 60 درصدی، 200 مورد اعلام کرد و گفت: سرمایه گذاران خارجی در پایان مهرماه سال جاری 2.1 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده اند که نسبت به سال گذشته 73 درصد رشد داشته است.

محمدی برنامه های پیش روی این سازمان را شامل حذف همه محدودیت ها در تامین مالی بخش خصوصی، عملیاتی شدن ابزارهای مالی جدید و قرارداد آتی شاخص، تاسیس شرکت بین المللی بورس در کیش و انتشار اوراق بیمه ای با همکاری بیمه مرکزی و شرکت های بیمه ای خبر داد.

انتهای پیام