دومین پرش ۲۰۰۰ هزار واحدی شاخص/ فردا روز مهم بازار در کوتاه مدت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، امروز هم واکنش های مثبت به توافق به دست آمده تاریخی در بازار سرمایه همه گیر و ادامه دار شد و طی آن ضمن کسب رکوردی دیگر برای افزایش روزانه ارقام شاخص، حجم معاملات سهام هم قابل توجه شد.

براساس این گزارش، در شرایطی اکثر سهامداران متضرر سال گذشته ، به حق انتظار ادامه روند صعودی قیمت ها و جبران بخشی از زیان های وارده را دارند که امروز هم اکثر شرکت ها مخصوصا" شرکت های حاضر در گروه های بانکی ، خودروی، پالایشگاهی ، پتروشیمی، تجهیزاتی ، لیزینگی و ... با اقبال کم نظیر سهامداران مواجه شدند.

این جریان غالب و امیدوار به تداوم رشد قیمت ها موجب شد تا سهام بانک های صادرات و ملت در همان آغاز زمان سفارش گیری با صف خرید بیش از 1.8 میلیارد سهمی و 740 میلیونی مواجه شوند و ارزش تقاضاهای وارده و هویدا هم از مرز 700 میلیارد تومان عبور کند.

با این جو روانی مثبت و تزریق نقدینگی های فعالان و افزایش تقاضا به خرید زمینه ثبت رکورد دیگری برای افزایش ارقام شاخص بورس فراهم شد و طی آن با اثر مثبت 240 تا 94 واحدی شرکت های بزرگی چون هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، مخابرات، همراه اول ، تاپیکو، پالایشگاه بندرعباس، فولادمبارکه و سرمایه گذاری غدیر، دماسنج بازار سهام با 2434 واحد جهش موفق به ثبت بالاترین رشد روزانه در حیات 26 ساله خود شد و رکورد دیروز 2 هزار و 99 واحدی را شکست.

رشد امروز و 3.59 درصدی شاخص از نظر درصد تغییر ، ششمین رکورد در حیات آن محسوب می شود . پیش از این شاخص در سال های 87 ، 88 و 82 با  افزایش های 7.8 تا بیش از 4 درصدی همراه شده بود اما هیچگاه افزایش های بیش از دو هزار واحدی در یک روز را ثبت نکرده است.

به این ترتیب در شرایطی شاخص بورس طی دو روز کاری بیش از 4533 واحد صعود کرد و رکوردهای جدیدی بجا گذاشت که ارزش روز بازار سهام هم به مدد رشد قیمت هر سهم شرکت های بزرگ به 314 هزار میلیارد تومان بالغ شد.

در کنار این آمار و ارقام ، جحم معاملات سهام شرکت های بورسی نیز با داد و ستد قابل توجه 332 میلیارد تومانی بیش از 1.2 میلیارد سهم به ثبت رسید تا نشان از عرضه سهام برخی شرکت ها توسط سرمایه گذاران حقوقی داشته باشد.

چرا که امروز برخی سهامداران کلان اقدام به عرضه هایی در سهام بانک صادرات، ایران خودرو، سایپا، فولادمبارکه، سرمایه گذاری غدیر ، مخابرات و... کردند اما با این حال در آخر زمان معاملات ، موج دیگری از تقاضاهای خرید وارد سامانه شد و طی آن صف های خرید 864 تا 2.4 میلیون سهمی بانک های صادرات و ملت، ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو، تاپیکو، مخابرات، مپنا، فولادمبارکه ، هلدینگ پتروشیمی فارس و سرمایه گذاری غدیر به جا ماند.

به این ترتیب از نگاه برخی کارشناسان، فردا روز مهمی برای دوره کوتاه مدت بازار سهام است. چون اگر شاخص بورس همچنان به روند صعودی خود ادامه دهد و وارد کانال 71 هزار واحدی شود و سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی هم به خرید خود ادامه دهند ، می توان به تثبیت شرایط کاملا" مثبت و ادامه رشد 4 درصدی قیمت سهام شرکت های بورسی و پرش های بیش از 700 تا هزار واحدی شاخص چشم دوخت. در غیر این صورت، بازار برای یکی دو روز متعادل شده ولی از هفته آینده به روند صعودی اما آرامتر خود ادامه خواهد داد.

با این حال به دلیل ذات همیشگی بازارهای سهام یعنی نوسان و عدم قطعیت در آینده آن ، باید منتظر اخبار و رویدادهای کلان و موثر ، کنش و واکنش بازیگران بازار ، افکار عمومی سرمایه گذاران و میزان تزریق نقدینگی و... بود تا جهت بازار مشخص شود.

انتهای پیام