تلاش خارجی ها برای دور زدن تحریم ها و تداوم حضور در بازار خودرو ایران

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، به نقل از ایرنا، سیزدهمین نمایشگاه بین المللی قطعات، لوازم و مجموعه های خودرو تهران دوشنبه گذشته در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران آغاز به کار کرد. در حالی که انتظار می رفت با توجه به آغاز دور تازه تحریم ها این نمایشگاه با استقبال خارجی ها مواجه نشود، اما حضور 190 شرکت خارجی از 11 کشور نشان داد به راحتی حاضر به ترک بازار بزرگ 80 میلیون نفری و جذاب ایران نیستند. این شرکت ها از کشورهای فرانسه، یونان، ترکیه، چین، تایوان، کره جنوبی، هند، ایتالیا، لهستان، مالزی و رومانی در نمایشگاه حضور یافتند.

یوکوای وانگ مدیر یک شرکت تولیدکننده پمپ هوا و سنسورهای فشار هوای خودرو از چین گفت: هفت سال است که با شرکت های ایرانی همکاری داریم، اما پس از تحریم های اخیر به ویژه با تغییراتی که در مبادلات پولی و مالی ایجاد شده، بسیاری مشتریان را از دست دادیم.شرکت های ایرانی برای پرداختی ها با کلون بانک چین کار می کردند، اما این بانک متاثر از تحریم ها با ایران همکاری نمی کند و همین مساله به خصوص در مقوله خدمات پس از فروش برای شرکت دردسر ساز شده است.

وی روابط تجاری ایران و چین را بسیار خوب توصیف کرد و ادامه داد: اکنون به دنبال یافتن شیوه های جدید برای انجام امور مالی با ایرانی ها هستیم.  هرچند راه برای پرداخت های بانکی مسدود شده، اما به رفت و آمد به ایران ادامه می دهیم و امیدواریم شرایط بهتر شود. حضور در این دوره از نمایشگاه قطعات خودروی تهران نیز به منظور بحث و تبادل نظر با شرکت های ایرانی به منظور یافتن راه حل هایی برای دور زن تحریم هاست.

هارمن ژنگ تولیدکننده چینی کلاچ خودرو که تاکنون پنج بار در نمایشگاه تهران حضور یافته،گفت: بیش از یک دهه است که با ایرانی ها کار می کند و تاکنون با 10 شرکت همکاری های مشترک داشته است.با این حال در هفته های گذشته و با آغاز دور جدید تحریم ها، همکاری با شرکت های ایرانی تقریبا متوقف شده و در حال حاضر نیز هیچ ایده ای برای از سر گیری فعالیت ها ندارند. مبادلات پولی این کشور با طرف های ایرانی به دلیل قطع همکاری کلون بانک چین قطع شده،اما با این حال به دنبال راه حل هایی برای انجام تبادلات پولی و مالی هستند.

وی ادامه داد: در نظر دارند از طریق کشورهای ثالث که مورد قبول ایران و چین هستند، به همکاری ها ادامه دهند.این موضوع به زمان نیاز دارد، با این حال به ایرانی ها در کار اعتماد داریم و این کشور را بازار بزرگی برای خود می شناسیم.چین، بازار بزرگ ایران را به سایر کشورهای همسایه آن ترجیح می دهد، زیرا هر آنچه که تولید می کند در آن مشتری دارد و راحت ترین راه برای دستیابی به اهداف این کشور است و ایرانی ها با دارا بودن نیروی انسانی توانمند، توان تبدیل شدن به مرکز صادرات محصولات چینی در کشورهای منطقه را دارند.

گوانگ جون تولیدکننده انواع وایر و تسمه نوار موتور از جمهوری کره نیز گفت: به شرکت های ایرانی احترام می گذاریم و به تجارت با این کشور ادامه می دهیم.هفت سال است محصولات تولیدی را به ایران صادر می کنیم. امید می رود شرکت های ایرانی که خواستار محصولات تولیدی خارجی هستند، راه های مناسبی برای ادامه همکاری بیابند.

وی افزود: دولت ایران باید از شرکت های داخلی حمایت و دسترسی های لازم را برای آنها ایجاد کند. با وجود مشکلات پیش آمده، آینده همکاری های تجاری با ایران را روشن ارزیابی می شود به خصوص با حضور در این دوره از نمایشگاه به دنبال همفکری با شرکای ایرانی برای یافتن راهکارهای جدید برای خروج از این شرایط سخت و همچنین مشتریان جدید است.

یک صادرکننده ژاپنی قطعات یدکی خودرو حاضر در نمایشگاه نیز اعلام کرد: با وجود مشکلات پولی به وجود آمده، راهکاری برای این مشکل یافته اما ترجیح می دهد در این زمینه صحبتی نکند. 90 درصد مبادلات پولی شرکت متبوع با ایران از طریق یک بانک چینی انجام می شد که اکنون با مشکل مواجه شده است.برای حضور در نمایشگاه سال جاری هزینه حدود 0.5 میلیارد تومانی صرف شده که به معنای علاقه مندی برای تداوم همکاری با شرکت های ایرانی است.

مدیر فروش ارشد خاورمیانه شرکت سانگ سین بریک کره جنوبی تولیدکننده انواع لنت ترمز و دیسک صفحه نیز هدف از شرکت در این نمایشگاه را اعلام پشتیبانی از شرکای ایرانی ذکر کرد و به ناراحتی از موضوع تحریم ها اشاره کرد که صادرات به ایران را بسیار سخت کرده زیرا تا پیش از تحریم ها از طریق یکی از بانک های کره ای مبادلات مالی داشتند.

انتهای پیام