روش‌های جدید و قدیم ایران برای دور زدن تحریم نفتی آمریکا

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از پلاتس، تقریبا نیمی از نفتکش‌های دولتی ایران طی یک ماه گذشته اعلام موقعیت جغرافیایی را متوقف کرده‌اند و تصویری نامعلوم از صادرات دریایی نفت خام این کشور پس از اعمال مجدد تحریم‌ها داده است. محموله‌های نفتی ایران از زمان خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، 730 هزار بشکه در روز کاهش یافت.

بر اساس این گزارش، 25 نفتکش ایران از 10 نوامبر به بعد هیچ به روز رسانی در موقعیت با استفاده از ماهواره سیستم تشخیص اتوماتیک (AIS) انجام نداده‌اند و آب و هوای نامساعد، بارگیری کردن نفتکش‌ها و نمایش مداوم سیگنال‌های ماهواره ای را دشوار ساخته است.

مقررات سازمان دریایی بین المللی کشتی‌ها را ملزم می کند تا آمار سیستم تشخیص اتوماتیک را به اشتراک بگذارند، همه ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران موقعیت را پنهان نمی کنند. حداقل 17 نفتکش موقعیت جغرافیایی را از 15 نوامبر بروز رسانی کردند.

شرکت ملی نفتکش ایران بار دیگر با هدف مقابله با تحریم ها، ذخیره نفت خام و میعانات گازی در برخی از کشورهای مشتری، آب و مخازن خشکی را از سرگرفته است. در ماه سپتامبر و اکتبر حدود 40 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی به بندر دالیان شمال چین برای ذخیره سازی اجاره‌ای ارسال کرده است.

ایران نفت خام را در آب های مالزی در نفتکش های بسیار بزرگ ذخیره کرده و در عین حال ترتیباتی در حال انجام است تا این نفت را به تانکرهای ذخیره سازی دیگری در این منطقه انتقال دهد و برای فروش نفت به کشورهایی که معافیت از آمریکا دریافت نکرده‌اند، از طریق بارگیری در بنادر حاشیه خلیج فارس تسهیلات STS دارند و برخی بنادر جنوب غرب آسیا، از انتقال کشتی به کشتی استفاده می‌کند. این کار در منطقه فُجیره و بنادر سنگاپور و مالزی انجام می دهند، این اقدام معمولا در دور قبلی تحریم ها انجام می شد.

نفت ایران با کشتی‌های فیدر به این مناطق حمل شده، سپس به کشتی های کوچک تر انتقال داده می‌شود و نامی از منبع اصلی آنها یعنی ایران ذکر نمی‌شود، همچنین در دور پیشین تحریم ها از ذخیره سازی بر روی آب استفاده می‌کرد. در اوج تحریم ها، ایران تقریبا 50 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی در نفتکش ها نگهداری می‌کرد.

تولید نفت ایران در ماه اکتبر به 3.29 میلیون بشکه در روز کاهش یافته است، کمترین میزان از ژوئن 2013 تاکنون به شمار می‌رود. محموله‌های میعانات گازی و نفت خام ایران در ماه اکتبر کاهش یافته و به 1.77 میلیون بشکه در روز رسید، این رقم در ماه سپتامبر 1.95 میلیون بشکه در روز بوده است. ایران در ماه می 2.50 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی بر روی دریا حمل کرده است.

بارگیری تا پایان این ماه به علت آب و هوای نامساعد به شدت کاهش یافته و سبب تاخیر در بارگیری‌ها شده است. کشورهای دیگر در غرب آسیا نظیر کویت و عراق با کاهش شدید در بارگیری به علت آب و هوای نامساعد در منطقه مواجه بودند. احتمالا، در ماه نوامبر 1.7 میلیون بشکه نفت خام و میعانات گازی ایران به بازار وارد شود.

انتهای پیام