بحران هفته آینده صنعت خودرو با عدم امکان تحویل خودرو‌

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، آرش محبی نژاد به صدا و سیما گفت: اگر هرچه سریعتر فکری برای صنعت قطعه سازی نشود در هفته آینده شاهد بحران خواهیم بود.

وی افزود: در صنعت قطعه سازی حدود 550 هزار نفر مشغول به کار بوده و با احتساب 150 هزار نفر شاغل در شرکت های خودروسازی، حدود 700 هزار نیرو دارد. در سه ماه گذشته در صنعت قطعه سازی حدود سی هزار نفر بصورت مستقیم تعدیل و حدود 70 هزار نفر در حالت تعلیق به خانه رفته اند و منتظر بهبود شرایط برای بازگشت به کار هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: قطعه سازان حدود 15 هزار میلیارد تومان از شرکت های خودرو ساز طلب دارند، 5 هزار میلیارد آن مطالبات معوق است و این بدهکاری خودروسازان و نبود نقدینگی در شرکت های قطعه ساز باعث شده تا بین 70 تا 100 واحد تولیدی بطور کامل تعطیل شود، یعنی از خط قرمز عبور کرده ایم.

محبی نژاد افزود: قطعه سازان 4 مشکل عمده دارند و هرچه سریعتر ظرف یک هفته آینده باید از طرف دولت و مسئولان رفع شود. قیمت خودرو دستوری است و افزایش پیدا نکرده اما قطعه ساز با رشد بیش از حد قیمت ها در تولید مواجه است، نقدینگی به شدت کاهش یافته و برای تولید تیراژ مشابه سال گذشته باید سه برابر نقدینگی داشته باشیم متاسفانه با عدم وصول مطالبات از شرکت های خودروساز میسر نشده است. 

وی ادامه داد: متاسفانه شرکت های تامین کننده مواد اولیه داخل فقط در بورس کالا و بصورت نقدی ارائه می کنند و دو تا سه ماه بعد آن را تحویل می دهند. همچنین خریدهای اعتباری قطعه سازان از خارج در سال گذشته انجام می‌شد و اگر با تحریم های موجود شرایطی فراهم شود تا بتوانند این بدهی را پرداخت کنند با قیمت ارز همه این شرکت ها ورشکسته خواهند شد.

این کارشناس خودرو افزود: به مسئولان هشدار می دهیم موج دوم بیکاری در صنعت قطعه سازی در راه است یعنی حدود صد واحد دیگر به کاملا تعطیل خواهد شد و 80 تا 120 هزار نفر نیرو تعدیل خواهد شد. تمام مشکلات و بحران ها به شرط مدیریت صحیح و هماهنگی دولت، مجلس و قوه قضائیه قابل حل است و هیچ ربطی به تحریم های بین المللی ندارد، فقط ضعف مدیریت باید حل شود.

محبی نژاد ادامه داد: ظرفیت تولید روزانه 6 هزار خودرو بود اما به دلیل نبود قطعه خیلی کمتر شده است. صنعت خودرو و قطعه سازی نیازمند جذب سرمایه و سرمایه گذار است اما متاسفانه شاهد سرمایه گریزی در این صنعت هستیم.

محبی نژاد ادامه داد: در گفتگوی خصوصی با وزیر جدید صنعت تمام این مشکلات را عنوان کردیم اما متاسفانه سرعت عمل اجرایی مسئولان با مشکلات پیش آمده در صنعت و بازار هم خوانی ندارد. امیدواریم مسئولان هرچه زودتر اقدامی عاجل در این باره انجام دهند.

انتهای پیام