کمترین اثر تحریم‌ها مربوط به بخش معدن و صنایع معدنی است

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جعفر سرقینی در مراسم معارفه سرپرست هیأت عامل ایمیدرو به فارس گفت: بزرگترین پروژه‌‌ها در دولت تدبیر و امید توسط ریاست جمهور و معاون اول وی افتتاح شده، مربوط به بخش معدن و صنایع معدنی و از جمله پروژه سنگان و پروژه‌های فولادی است.

وی ادامه داد: بخش صنعت و معدن نسبت به سایر بخش‌ها در دوره تحریم‌ها کمترین آسیب را دید و یکی از مقاوم‌ترین بخش‌ها در مقابل تحریم‌ها است. در ۶ ماهه اول سال جاری صادرات فولاد نه تنها کم نشد بلکه افزایش داشته است. صادرات این محصول ۱۱ درصد به لحاظ وزنی و ۲۳ درصد به لحاظ ارزشی به مبلغ  یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار افزایش داشته در حالی که شش ماهه اول سال گذشته یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بود.

این مقام مسئول افزود: حدود ۱۰۰ میلیون تن پروژه در زنجیره فولاد علیرغم تحریم‌ها می‌تواند به اجرا درآید. سال ۹۲ زنجیره فولاد ظرفیت ۱۲۰ میلیون تنی داشت،اما ظرفیت زنجیره فولاد ۲۵۰ میلیون تن رسید و اگر ۱۰۰ میلیون تن دیگر هم به آن اضافه شود، وضعیت بهتر خواهد شد. هیچ تحریمی نمی‌تواند فعالیت معدن و صنایع معدنی را متوقف کند، اما کند خواهد کرد. برای اینکه بر کند شدن فعالیت معدن در دوران تحریم فائق شویم باید برای شرایط جدید آماده شده و نحوه مدیریت را تغییر دهیم.

به گفته سرقینی، وزارتخانه مطالبات زیادی از ایمیدرو دارد. از جمله این مطالبات ۸ طرح فولادی است، هنوز به بهره‌برداری کامل نرسیده، همچنین پروژه‌های نیمه تمام مثل پروژه تولید آلومینا و ... باید تعیین تکلیف شود.

انتهای پیام