درخواست فروش سهام ایران خودرو و سایپا و علت افزایش هزینه خودروسازان

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فریدون احمدی در خصوص هزینه تولید خودروسازان داخلی، به خانه ملت گفت: دولت حدود 18 درصد در سایپا و ایران‌ خودرو سهم دارد اما آنها را اداره می‌کند و تغییر هرساله مدیرعامل خودروسازان مشکلات را برطرف نمی‌کند. باید خودروسازی‌ها خصوصی اداره شوند. اقتصاد دولتی در هیچ جای دنیا موفق نبوده در ایران نیز موفق نمی‌شود.

وی افزود: مدیران خودروسازی مقصر شرایط موجود نیستند. این صنعت دولتی است و سازو کار آنها خصوص نیست. خودروسازان در مقایسه با بخش خصوص دارای بهره‌وری پایین‌تری هستند و زیان بیشتری دارند. هزینه تولید خودروسازان با ساختار دولتی به دلایل مختلف از جمله انباشت نیرو و کاهش بهره‌وری، زیاد است.

احمدی ادامه داد: قیمت‌های موجود در حاشیه بازار و قیمت‌های تحملی بر خودروسازان همخوانی ندارند، باید از ابتدای سال همزمان با تغییر نرخ ارز اجازه تعدیل قیمت‌ها داده می‌شد. با توجه به شرایط و عدم افزایش قیمت‌ خودرو در سال جاری دو خودروساز حدود 5 هزار میلیارد زیان می‌بینند، راه حل جلوگیری از خسارت و زیان‌دهی خودروسازان در سیاست‌گذاری است و دولت باید از تصدی‌گری آنها دست بردارد.

انتهای پیام