اخبار خوش همتی از افزایش سرمایه بانک ها از تسعیر ارز و کاهش سود بانکی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،عبدالناصر همتی در برنامه تلویزیونی شب گذشته درباره اقدامات چندماه اخیر بانک مرکزی با اعلام نگرانی از آسیب مردم به دارایی ها از طریق حرکت به بازار ارز اظهار داشت: با اطلاع از وضعیت صادرات و منابع ارزی ، بازار ارز متعادل تر از قبل خواهد شد و نگرانی نیست و دولت در تنظیم بازار ارز اقتدار دارد.

تشکیل بازار متشکل ارزی یا شبیه بورس

همتی با ابراز خوشحالی از کنترل کامل بازار ارز و ادامه مسیر بانک مرکزی افزود: مردم در آینده شاهد عملی شدن برنامه ها و اخبار خوش خواهند بود و صادرکنندگان با اختیاراتی که دارند می توانند بخشی از ارز تامین کنند. در این میان باید بازار متشکل ارزی یا شبیه بورس و با هدف ساماندهی معاملات آتی و بازیگری اصلی بانک مرکزی ایجاد شود.

این مقام مسئول ادامه داد: در این بازار متشکل ارزی، کشف قیمت و ورودی و خروجی ارز انجام و به مرور حواله وارد این بازار می شود. از سوی دیگر هر چند سابقه مناسبی از سپرده ارزی نیست اما با توجه به تضمین بانک مرکزی بر سپرده ارزی و تخصیص  سود ارزی و نقدی انتظار می رود مردم اقدام به سپرده ارز کنند. گواهی سپرده ارزی نیز در اختیار بانک مرکزی است که در زمان و شرایط مناسب عرضه خواهد شد.

انتقاد از 250 صادرکننده غیر متعهد

همتی با انتقاد از صادرکنندگان به دلیل عدم انجام وظیفه بازگشت ارز ادامه داد: طبق آمار 250 صادرکننده به رغم دریافت ارز 5-6 هزار تومانی، از اول سال تا کنون اقدام به بازگشت ارز نکرده اند. بنابراین تاکنون کمتر از 7 میلیارد دلار عرضه کرده اند.

کاهش سقف تراکنش کارت خوان و پوز

وی در خصوص بخشنامه بانک مرکزی در مورد سقف جدید تراکنش کارت خوان و پوز هم توضیح داد:‌ دستگاه های کارتخوان از سوی همکاران بانکی مورد غفلت واقع شده بود. به طوریکه از طریق پوز بدون محدودیت صرافی در ترکیه یا کانادا روزانه 10 میلیارد تومان جابجایی می شد اما اکنون جابجایی بیش از 50 میلیون تومان امکان پذیر نیست.

به گفته رئیس شورای پول و اعتبار در آینده هم هر کد ملی تنها اجازه برداشت 50 میلیون تومان از تمام کارت های بانکی خواهد داشت.

همتی در بخش دیگری گفت: در همان روز اعلام ترامپ مبنی بر تحریم های جدید، ارزش پول ملی ایران 20 درصد تقویت شد که نشانگر تدبیر بانک مرکزی و احتیاط در بازار است. خرداد تا شهریور، تورم نقطه به نقطه هم صعودی بود که خوشبختانه کمتر شده و امید به روند نزولی در ماه های آینده است.

اصلاح بانک ها و برنامه افزایش سرمایه از محل تسعیر ارز

وی درباره اصلاح نظام بانکی هم توضیح داد: اصلاح نظام بانکی چندین مرحله و از جمله بدهی دولت به بانک ها، فروش اموال مازاد بانک ها و ... دارد و اولین گام هم، رفع ناترازی بانک ها است که منجر به اضافه برداشت حدود 50 هزار میلیارد تومانی شده است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: دومین موضوع نرخ سود بانکی است. زیرا مردم به نرخ سود حساسیت دارند و در ادبیات جدید اقتصادی آنچه که بر مردم تاثیر دارد نرخ سود است. بانک مرکزی هدف تورمی مشخص و نرخ سود متناسب دارد اما نرخ جدید نیاز به زمان و اجرا دارد.

همتی  افزود: علاوه بر این همه بانک ها ملزم به افزایش سرمایه از محل تسعیر ارزی که قابل توزیع نبوده و باید صرف افزایش سرمایه شود. افزایش سرمایه بانک های دولتی هم در بودجه سال آینده برنامه ریزی خواهد شد.

انتهای پیام