جزئیاتی تازه ازحضور سرمایه گذاران خارجی در بورس تهران/ مبین آماده عرضه نیست

حسن قالیباف اصل در گفت وگو با پایگاه خبری بورس پرس، در رابطه با حضور سرمایه گذاران خارجی در بازار سهام ایران که دیروز با بازدید یک گروه بزرگ مالی از بورس تهران و جلسه با مسولان وارد مرحله تازه ایی شده ، اظهار داشت: بعد از رخدادهای اخیر بین المللی و بیانیه لوزان ، سرمایه گذاران خارجی متعددی خواهان حضور در بازار سهام ایران شده اند. به طوریکه علاوه بر دیدار دیروز یک گروه بزرگ مالی، چند تقاضا هم به سازمان بورس ارایه شده است.

وی ادامه داد: این گروه مالی با برخورداری از مدیریت دارایی 8 میلیارد دلاری در 25 کشور دنیا از جمله کشورهای آسیایی ، اروپایی و آمریکایی، مطالعاتی را در مورد بازار سرمایه ایران انجام داده بود و خواهان کسب اطلاعات بیشتر برای آمادگی حضور بعد از رفع محدودیت ها مخصوصا" محدودیت های نقل و انتقال پول بود.

سخنگوی بورس اوراق بهادار تهران خاطر نشان کرد: بر همین اساس با هماهنگی شرکت تامین سرمایه امین ، مقدمات حضور این گروه برای بازدید از تالار معاملات و جلسه با بورس تهران فراهم شد و دیروز این گروه ضمن آشنایی با کم و کیف بازار سهام ایران، اطلاعات مورد نیاز برای بررسی بیشتر را دریافت کردند.

قالیباف اصل با بیان اینکه جلسه دیروز با این گروه مثبت بود، در پاسخ به سئوالی مبنی بر میزان جدی بودن حضور این گروه مالی در بازار سهام ایران ، توضیح داد: با توجه آشنایی از قبل این گروه با بازار سهام ایران و تمایل به حضور در بازارهای مالی نو ظهور و جذاب و همچنین ویژگی های خاص بورس تهران از جمله تنوع صنایع و پذیرش حضور واقعی اقتصاد، جدیت این گروه قابل اعتنا بود اما به نظر می رسد تا زمان رفع تحریم ها و محدودیت های نقل و انتقال، نتواند در عمل اقدامی را انجام دهد.

وی افزود: از نکاتی که مورد توجه این گروه مالی قرار گرفت ، این بود که بورس تهران مانند برخی بورس ها محدود به بنگاه های مالی نبوده و متشکل از شرکت های تولیدی و صنعتی بزرگ و کوچک متعدد و متنوع و برآمده از بخش واقعی اقتصاد است. از سوی دیگر قیمت سهام شرکت های ایرانی حاضر در بازار سهام ایران برای این گروه جذاب و جالب توجه بود.

مدیرعامل بورس تهران ادامه داد: رویدادهای مثبت جهانی این گروه و سایر سرمایه گذاران بزرگ دنیا را ترغیب می کند تا بعد از رفع تحریم ها و محدودیت های موجود در نقل و انتقال نقدینگی، آماده فعالیت در بازار سهام نوظهور و جذاب ایران کنند.

 

*مبین آماده عرضه اولیه نیست/ عرضه با قیمت های جذاب

قالیباف اصل در واکنش به این سئوال که با توجه به برگزاری جلسه معارفه دیروز پتروشیمی مبین ، آیا زمانی برای عرضه اولیه سهام این شرکت بزرگ تعیین شده یا خیر؟ به بورس پرس گفت: درحالی برای عرضه های اولیه باید شرایطی فراهم باشد که این شرکت هنوز آماده عرضه نیست و باید اقداماتی را در شرکت سپرده گذاری مرکزی انجام دهد.

وی با تاکید بر اینکه برای عرضه های اولیه باید هم شرکت آماده باشد و هم شرایط لازم فراهم شده باشد، ادامه داد: دو عرضه اولیه سال جدید ( سیمان خوزستان و فولاد هرمزگان ) بزرگ نبوده و ارزش معاملات 32 و 90 میلیارد تومانی داشتند اما شرکت بزرگی چون پتروشیمی مبین علاوه بر فراهم بودن شرایط ، باید با قیمت های جذابی عرضه شود .

قالیباف اصل با اشاره به این نکته که عرضه های اولیه باعث بزرگ بازار و افزایش سهم بازار سرمایه در تولید ناخالص داخلی و نظام تامین مالی می شود ، در خاتمه گفت: بنابراین با توجه به وجود شرایط لازم و دوران رونق بازار و همچنین آماده نبودن پتروشیمی مبین ، عرضه اولیه این شرکت در هفته جاری بعید به نظر می رسد و نباید در آینده نزدیکی انتظار عرضه این شرکت را داشت.

انتهای پیام