بورس کالا معاملات منصفانه را در اقتصاد رواج داد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، مهدی کرباسیان با بیان اینکه از ابتدا هدف از ایجاد مجموعه ای به نام بورس کالا کشف قیمت براساس رویکرد عرضه و تقاضا است، به تسنیم گفت: کشف قیمت یکی از کارکردهای بسیار مهم بورس کالا در اقتصاد است تا با ایجاد تعادل منطقی به فرآیند عرضه و تقاضا کمک کند و عرضه کننده و خریدار بتوانند بدون مشکل در گروه های مختلف مانند محصولات پتروشیمی، کشاورزی و صنعتی فعالیت کنند.

وی افزود: نکته مهم در اقتصاد کالا محور کشف قیمت به واسطه انجام معاملات نقدی در بازارهایی همچون بورس، امکان ایجاد ابزارهای مالی نوین و ارائه خدمات بیشتر به صنایع است. توسعه بورس کالای ایران سلامت اقتصاد را در پی دارد و آرامش و ثبات اقتصادی ایجاد شده و زمینه جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی را فراهم می کند.

این مقام مسئول ادامه داد: طی سال‌های اخیر شاهد طراحی ابزارهای مالی نوین در بورس کالا هستیم، این ابزارها می‌تواند در زمینه تأمین مالی به فعالان صنایع مختلف از جمله محصولات فلزی و فولادی کمک کند و موجب حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان شود. همچنین حمایت از تولید در فضای غیرشفاف امکان‌پذیر نیست و از طریق بورس کالا می‌توان امکان برقراری توازن میان عرضه و تقاضا و زمینه‌های لازم برای حمایت از تولید داخلی را مهیا کرد.

کرباسیان افزود: تجربه چندین ساله نشان داد، مبادله محصولات به شیوه سنتی در بازارهای خارج از بورس کالا، سبب سردرگمی در قیمت فروش محصولات توسط تولیدکنندگان می‌شود، در نهایت زمینه انحصار خرید و فروش را به وجود می‌آورد. بنابراین باید از امکانات و شفافیت بورس کالا استفاده کرد و در مسیری روشن اقتصاد گام برداشت.

انتهای پیام