دلایل بهبود شرایط دیروز بورس و پیش بینی امروز بازار سهام

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی افزایش 3236 واحدی دیروز شاخص ورس که بعد از چند روز سیر نزولی رخ داد شرکت مشاوره سرمایه گذاری اماکو درباره دلایل شرایط بازار اعلام کرد رشد بازار در گرو چند عامل مهم بود. از لحاظ تکنیکالی شاخص به محدوده حمایتی مهمی در محدوده  158 هزار واحد رسیده بود و به این حمایت واکنش مثبت نشان داد.

از طرف دیگر در جلسه رئیس جمهور چین با ترامپ در حاشیه نشست G20 و توافق طرفین در خصوص خودداری از تشدید جنگ تجاری، انتظار برای افزایش قیمت کامودیتی ها و بهبود روابط دو قدرت بزرگ اقتصادی سبب شد تا دیروز با وجود بسته بودن بازارهای جهانی، امید به افزایش قیمت کامودیتی ها، گروه فلزات اساسی و معدنی را در مرکز توجه اهالی بازار قرار دهد و بیشترین ارزش معاملات در این گروه ثبت شود.

در این رابطه بلومبرگ اعلام کرد ترامپ متعهد شد برنامه وضع تعرفه 25 درصدی بر 200 میلیارد دلار از کالای چینی را متوقف کند و چین هم وعده داد تا میزان خرید از کالاهای آمریکایی افزایش دهد. امری که می تواند سهام کالا محور را با رشد تقاضا همراه کند.

از همان ابتدای پیش گشایش با حمایت حقوقی ها سفارش های حمایتی در نمادهایی همچون "تجارت و خساپا" شکل گرفت و بازار کار خود را با معاملات مثبت در اکثر نمادهای بزرگ آغاز کرد. سپس سهام بانکی با افزایش تقاضا به صف خرید رسیدند و جو مثبت در سراسر بازار حاکم شد. نمادهای پالایشی یکی پس از دیگری صف خرید شدند. تمام نمادهای گروه معدنی نیز صف خرید تشکیل دادند. پتروشیمی ها نیز که به نقاط بسیار جذابی برای خرید رسیده اند در محدوده مثبت قیمتی داد و ستد شدند.

در خودرویی ها با نزدیک شدن به ساعت پایانی معاملات رشد تقاضا و تشکیل صف خرید در تعدادی از نمادهای این گروه از جمله "خزامیا و خساپا" را شاهد بودیم. اما در  کوچکترها در گروه ساختمانی نمادهای "کرمان و وتوس" بیشتر مورد توجه بودند گرچه که جو حاکم بر معاملات این گروه متعادل و با گرایش مثبت بود. در گروه سیمانی اما عرضه بر تقاضا برتری داشت و به جز نماد "سبجنو  و سهگمت" که صف خرید داشتند سایر نمادها با فشار فروش همراه شدند.

در این میان "شفن" گزارش آبان ماه را منتشر کرد و در عملکردی نه چندان مناسب افت 35 درصدی در فروش مقداری و افت 15 درصدی در نرخ فروش  خودنمایی کرد که سبب تشکیل صف فروش این نماد شد.

برای امروز و همزمان با بازگشایی بازارهای جهانی، به نظر می رسد قیمت فلزات با واکنش مثبت به جلسه اخیر چین و آمریکا با نوسانات مثبتی همراه شود و این امر عاملی برای افزایش تقاضا در گروه کالا محور بازار خواهد بود و فضای مثبت گروه های دیگر را نیز تحت تاثیر خواهد داد. در مجموع برای امروز نیز انتظار می رود بازاری مثبت با لیدری گروه کالا محور شکل گیرد.

انتهای پیام