روحانی با افزایش قیمت خودرو مخالفت کرد / تعیین نادرست ۵ درصد کمتر از بازار

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، رمضانعلی سبحانی‌فر گفت: تولیدخودرو از ابتدای سال جاری با نوسانات نرخ ارز و تحریم ها کاهش شدیدی پیدا کرد، این کار موجب کاهش عرضه شد در حالی که تقاضا تغییری نکرد موجب قیمت های نجومی در صنعت خودرو شد.سازمان حمایت و وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار باید تکلیف قمت خودرو را مشخص کنند.

وی افزود: به لحاظ شرایط خاص وظایف شورای رقابت به ستاد تنظیم  واگذار شد لذا باید وزارت صمت ورود و تعیین تکلیف کند. رئیس جمهور به گفته مسئولین وزارت صنعت تاکید دارد قیمت ها تغییر نکند بنابراین با ثابت ماندن قیمت ها و شرایطی که برای خودروسازان حاکم شده، کاهش تولید قیمت حاشیه ای را به صورت نجومی افزایش داده اما قیمت کارخانه تغییری نداشته است.

این نماینده مجلس درباره اینکه آیا تصمیم واگذاری وظایف شورای رقابت به سازمان حمایت به صلاح است یا خیر گفت: سازمان حمایت در این باره ذینفع نیست بلکه باید هم طرف تولید کننده و مصرف کننده را داشته باشد.خودرو با کیفیت فعلی گران نیز هست که هزینه های بالای آن از جیب مصرف کننده اخذ می شود.

سبحانی‌فر ادامه داد: در شرایط فعلی واردات خودرو کاهش یافته، قیمت حاشیه بازار افزایش یافته و سازمان حمایت و تنظیم بازار نیز در این باره ورود نمی کند بنابرین قطعه ساز نیز متضرر شده که درخواست این است سازمان حمایت بر اساس شاخص های تعیین شده ورود کند.وقتی قیمت افزایش و تولید کاهش یافته تعیین قیمت براساس 5 درصد زیر قیمت بازار اشتباه است. اگر در جایی که افزایش قیمت واقعی است، محاسبه شود حتی به قیمت خیلی پایین تر از حاشیه بازار خواهیم رسید.

وی گفت: در جلساتی که داشتیم قرار بر این شد که شاخص های مواد اولیه مشخص شود و بر اساس قیمت تمام شده، قمیت خودرو تعیین شود.مجلس معتقد است رابطه منطقی بین عرضه و تقاضا باید باشد تا از افزایش قیمت ها در صنعت خودرو خارج شویم بنابراین شاخص ها باید بر اساس قیمت تمام شده باشد.

انتهای پیام