انتقاد از درخواست های نمایندگان مجلس و 70 نامه در برابر هر واگذاری !

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، زهره عالی پور در برنامه شب گذشته پایش گفت: طبق قانون هدف از خصوصی سازی افزایش بهره وری و کارایی بوده ولی در عمل این اتفاق نمی افتد. اینکه خصوصی سازی یکی از راه های درآمد برای دولت باشد جزو اهداف اولیه نبوده ولی متاسفانه اکنون جز تصمیاتی است که در قانون بودجه سنواتی دیده می شود و این خود در فرایند خصوصی سازی مشکل درست کرده است. 

وی افزود: طبق قانون، کسانی که درجریان واگذاری هستند محدودیت داشته و به همراه بستگان نمی توانند در مزایده ها شرکت کنند. 

این مقام مسئول ادامه داد:باید نگاه از بودجه و درآمد به بهره وری بیشتر تغییر کند ولی متاسفانه در قبال هر یک از واگذاری های سازمان خصوصی سازی ، 70 نامه از دستگاه های نظارتی ، نمایندگان مجلس و برخی افراد دریافت می کنیم که پاسخ به آنها زمانبر است. 

عالی پور توضیح داد: نمایندگان در نامه ها عنوان می کنند قیمت پایین بوده یا مزایده را طور دیگری برگزار کنید. یا حتی بعضا می خواهند واگذاری صورت نگیرد و یک بنگاه از آن فهرست خارج شود که خلاف رویه قانونی و رسمی سازمان خصوصی سازی است.نمایندگان خواسته هایی دارند که اکثراً قابلیت اجرایی شدن ندارند. حتی در بسیاری از موارد می خواهند قراردادهای کاملا درست را فسخ کنیم. 

وی افزود: تا امروز بیش از 1400 شرکت تعیین تکلیف شده و در این میان اگر دو درصد از واگذاری ها دچار مشکل باشد این به معنی آن نیست که خصوصی سازی مشکل داشته است. واحدهایی که از دولت به فروش می روند از لحاظ بهره وری مشکل دارند. مثلا از لحاظ اقتصادی توان حرکتی با 300 کارگر است ولی اکنون 800 کارگر دارد. 

عالی پور در مورد انتشار قرارداد شرکت های خصوصی سازی شده گفت: قانون اجازه انتشار عمومی قراردادکارخانه های واگذار شده را به ما نمی دهد و فقط می توانیم نام شخص و سهام خریداری شده را اعلام بکنیم. 

انتهای پیام