پیشنهادات جدید کارگزاران به سازمان بورس/ ۵ گام مهم هیات مدیره در ۲ سال

حمید رضا مهرآور در گفت و گو با پایگاه خبری بورس پرس،، درخصوص عملکرد هیات مدیره کانون کارگزاران بورس طی 2 سال گذشته گفت: هیات مدیره طی این مدت عملکرد مطلوب و درخشانی داشت. یکی از بزرگترین دلایلی که باتوجه به مشخص شدن آرا می توان نام برد این است که هیات مدیره گذشته حداکثر آرا را کسب کردند و در واقع 4 عضو قبلی در هیات مدیره جدید حضور دارند.

وی با اشاره به عملکرد قابل قبول هیات مدیره برای افرادی که در دوره قبل اعتماد کرده و اجازه نمایندگی 2 ساله داده بودند، افزود: در این مدت اتفاقات بسیار بزرگی در سطح بازار سرمایه افتاد که اولین گام، موضوع دستورالعمل خرید اعتباری بود که در گذشته نواقص زیادی داشت و اگر مشتری به هر دلیلی سهام را نمی توانست بفروشد،شرکت های کارگزاری با مشکل مواجه می شدند که خوشبختانه با تعامل سازنده بین سازمان بورس و کانون،این فروش مال غیر محسوب نمی شود و گرفتاری های موجود از بین رفته است.

این کارگزار ادامه داد: دومین گام به رسمیت شناختن کانون از سوی سازمان بورس برای نخستین بار بود که برای پست های مدیرعاملی شرکت های کارگزاری از کانون استعلام می شود. گام سوم بحث کارگزار معامله گر بود که سال ها در قانون بازار سرمایه وجود داشت اما مغفول مانده بود که این بار اختصاصا به کارگزاران داده شد.

مهرآور با بیان اینکه پیشنهاد قانون بازار سرمایه گام جدی چهارم محسوب می شود که در این دوره 2 ساله انجام گرفته،گفت: این قانون در مقطعی از بازار سرمایه نوشته شد اما به دلیل اینکه بازار نوین تازه شروع شده بود،نقصان هایی داشت که اعضای هیات مدیره با صرف ساعات بسیاری،پیشنهاداتی در قانون گذشته دادند که به سازمان بورس ابلاغ شده تا به دولت ارجاع و بصورت لایحه به مجلس ارائه شود .

وی در خصوص گام پنجم توضیح داد: در دوره قبلی، کانون صاحب خانه شد.ساختمان قبلی این تشکل بزرگ که دارای حرفه ای ترین و تحصیلکرده ترین افراد این صنعت است،در شأن و شایسته اعضا نبود بنابراین هیات مدیره با پذیرفتن ریسکی معقول،ساختمان 19 میلیارد تومانی را خریداری کرد که در حال حاضر ارزش آن به 40 میلیارد تومان رسیده است.

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس درباره کارهای انجام نشده در دوره قبلی هم به بورس پرس گفت:یکی از اموری که باید انجام شود،اصلاح قانون بازار سرمایه است. همچنین دسته ای از مراودات بین شرکت های اطلاعات محور و کارگزاران مبهم مانده که باید در قالب توافقنامه سطح خدمات مطلوب تنظیم شود. بطوری که شرکت های تامین کننده متضرر نشده و شرکت کارگزاری نیز همه گونه مقصر نباشد.

مهرآور با بیان اینکه مسئله ای که بر روی آن تلاش بسیاری صورت گرفته اما تاکنون به نتیجه نرسیده، افزود: در بحث عوارض کسب و پیشه متاسفانه ضریب وحشتناکی به شرکت های کارگزاری داده شده که با جلسات با استاندار تهران هم تاکنون به نتیجه ای نرسیدیم اما قطع به یقین این موضوع پیگیری خواهد شد .

وی با توجه روند رو به جلو این صنعت گفت: برای شرایط و ابزارهای جدید مورد نیاز تمهیدات لازم اندیشیده و انجام خواهد شد. در فکر ارائه پیشنهاداتی در رابطه با محصولات جدید به سازمان بورس هستیم تا پرتفوی بازار سرمایه را بیش از پیش کنیم.

مهرآور در پاسخ به اینکه از 20 چه نمره ای به عملکرد هیات مدیره قبلی می دهد،گفت: به عنوان رییس هیات مدیره قبلی نباید نمره بدهم اما از جایی که اکثر اعضا برای دوره جدید 2 ساله انتخاب شدند به نظر می آید نمره قبولی را اخذ کردیم.

انتهای پیام