اعتقاد جهانگیری به بانک، بورس و بیمه/ پیش بینی سهم نفت و انتظار مهم از بیمه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، اسحاق جهانگیری در همایش بیمه و توسعه اظهارداشت: مهمترین اولویت در همه مقاطع و شرایط فعلی این است که توسعه پایدار و همه جانبه ایران را سرلوحه اقدامات قرار دهیم.یکی از دلایل اصلی فشارهای اقتصادی،جلوگیری از توسعه پایدار ایران است، حتما لازم است اقتصاد متناسب با جایگاه ملت از وضعیت مناسب تری برخوردار باشد.

وی اقتدار ایران در منطقه پرآشوب خاورمیانه را موضوعی بسیار حیاتی اعلام کرد و افزود: حضور مقتدر در خاورمیانه می تواند کمک بزرگی به ثبات و امنیت منطقه باشد.بیکاری افراد تحصیل کرده نیز از مهم ترین چالش ها است، ثبات اقتصادی پیش نیاز هر اقدام توسعه‌ای است که قصد انجام آن را داریم. تورم، سود بانکی و نرخ ارز از جمله انتظاراتی است که فعالان اقتصادی از سیاستگذاران می‌خواهند تا درباره آنها ثبات ایجاد کنند.

این مقام مسئول ، بانک، بورس و بیمه را سه محور مهم اقتصاد دانست و گفت: بدون آنها هیچ گونه عملیاتی اجرایی نخواهد شد. تلاش های دولت یازدهم برای ایجاد ثبات اقتصادی و برقراری تعامل با کشورهای دنیا و جذب سرمایه گذاری خارجی به این دلیل بود که چرخ اقتصاد بچرخد.آبرو و اعتبار آمریکا در نتیجه خروج از برجام و همچنین فشار به سایر کشورها برای همکاری نداشتن با ایران است، در این مسیر ملت ایران هم از نظر اخلاقی و هم سیاسی برنده این شرایط بوده است.

جهانگیری اولویت اول را اداره اقتصاد و کمک به اداره زندگی مردم اعلام کرد و ادامه داد: در صورتی که مقابل یکجانبه گرایی لجام گسیخته آمریکا ایستادگی نشود، حتما به استقلال تمامی کشورها در قرن ۲۱ آسیب جدی وارد خواهد شد.بالاترین فشارها در زمان تحریم به بیماران، سالمندان و کودکان وارد خواهد شد. البته با سیاست ها قادر هستیم تاثیر این تحریم ها را به حداقل ممکن برسانیم.

وی با بیان اینکه آمریکایی ها در تحریم نقاط حساس را هدف قرار داده اند،گفت: آمریکایی ها تاکید دارند فروش نفت باید به صفر برسد و جابه جایی پول و کالا نباید انجام شود.سیاست اصلی دولت کاهش اتکا به نفت در بودجه است و بعید می دانم در بودجه سال آینده سهم نفت در بودجه بیش از ۲۵ درصد باشد. در صورت کاهش هزینه دستگاه‌های اجرایی و صرفه جویی‌های لازم، سهم نفت در بودجه به کمتر از ۲۵ درصد هم خواهد رسید.

معاون اول رییس جمهور یکی از انتظارات مهم از صنعت بیمه را مقابله با تحریم حمل و نقل نام برد و گفت: ایران در شمال و جنوب به دریا اتصال دارد و از نظر ریلی از چین تا اروپا اتصال دارد، ۱۵ همسایه داریم که از نظر جاده ای با آنها در ارتباط هستیم و نمی‌توان حمل و نقل را حبس کرد.هیچ نفتکش یا کشتی نباید به دلیل نداشتن بیمه متوقف شود، انتظار داریم صنعت بیمه به نحوی فعالیت کند که هیچ بخشی احساس نکند، با مشکلی مواجه است.

جهانگیری با اشاره به تحریم بیمه اتکایی گفت: اختصاص چند میلیارد دلار به صنعت بیمه برای ارائه پوشش های اتکایی برای دولت ایران کار دشواری نیست و دولت در این زمینه در کنار شرکت‌های بیمه است.هیچ کشوری را نمی‌توان در دنیا یافت که به پیشرفت و رشد اقتصادی دست یافته باشد، اما صنعت بیمه آن متناسب با آن رشد نکرده باشد.

وی بر لزوم استفاده از شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها در صنعت بیمه تاکید کرد و گفت: شرکت های دانش بنیان با استفاده از فناوری اطلاعات می توانند باعث تحول در شرکت ها و صنعت بیمه شوند.این صنعت نباید اجازه دهد اعتماد عمومی آسیب ببیند، زیرا که بزرگترین سرمایه نه سرمایه های فیزیکی بلکه اعتماد عمومی است.همچنین خواستار ارائه طرح های جدیدی از سوی صنعت بیمه برای پوشش ریسک سرمایه‌های خرد در بازار سرمایه و ارز شد.

انتهای پیام