تردید انگلیس و فرانسه در نقض قطعنامه شورای امنیت توسط ایران

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از آسوشیتدپرس، کارن پیرس و فرانسوا دلاتره در جریان نشست شورای امنیت درباره ادعاهای مربوط به آزمایش موشکی ایران و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ ابراز تردید کردند. 

کارن پیرس گفت: انجام آزمایش موشکی از سوی ایران رفتار ناهمسو با قطعنامه ۲۲۳۱ است. آزمایش موشکی ادعایی ایران فراتر از نیازهای دفاعی مشروع بوده و در جلسه شورای امنیت نگرانی‌های زیادی درباره آن ابراز شد. اما برای اینکه این قطعنامه نقض شده یا خیر به اطلاعات بیشتری نیاز خواهد بود.

فرانسه، انگلیس و آلمان با ارسال نامه‌ای به شورای امنیت، خواستار نشست این شورا درباره ادعاهای مربوط به انجام آزمایش موشکی توسط ایران شده‌اند.

فرانسوا دلاتره نماینده فرانسه علی‌رغم تکرار ادعاها درباره برنامه موشکی ایران از عبارت نقض برای اشاره به آزمایش موشکی ادعا شده توسط ایران استفاده نکرد و تاکید کرد: برنامه موشکی ایران و پرتاب این موشک بالستیک میان‌برد با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ناهمسو است. به همین دلیل از ایران می‌خواهیم فوراً هر گونه فعالیت مربوط به موشک‌های بالستیک برای حمل سلاح‌های هسته‌ای را متوقف کند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا در توئیتر اعلام کرد: ایران موشک میان‌برد بالستیک آزمایش کرده که قادر به حمل کلاهک‌های متعدد است و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض می‌کند.

قطعنامه ۲۲۳۱ تیرماه سال ۱۳۹۴ برای تأیید توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ به تصویب اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد رسید. همراه با تصویب این قطعنامه، سایر قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران لغو شد. این قطعنامه با لحنی غیر الزام‌آور تنها از ایران خواسته، موشک‌هایی را برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند، آزمایش نکند. ایران تصریح کرده که هیچ‌کدام از موشک‌هایش برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند.

اما در قطعنامه ۱۹۲۹ در مورد برنامه موشکی ایران عنوان شده بود، شورای امنیت سازمان ملل تصمیم می‌گیرد ایران نباید فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک داشته باشد، در قطعنامه ۲۲۳۱ این لحن تغییر کرده است. در این قطعنامه عنوان شد شورای امنیت سازمان ملل از ایران می‌خواهد فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک نداشته باشد.

مقام‌های دولت آمریکا در حالی آزمایش موشکی ایران را نقض قطعنامه ۲۲۳۱ می‌دانند که قبلاً برایان هوک، مسئول میز ایران در وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای به صراحت اعتراف کرد این قطعنامه آزمایش‌های موشکی ایران را ممنوع نمی‌کند و در بیانیه‌ ۲۰ سپتامبر اعلام کرد: قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت رسماً توافق هسته‌ای ایران را تأیید و قطعنامه ۱۹۲۰ را لغو کرد، لحنی فریبکارانه دارد و خبری خوش برای ایرانی‌ها محسوب می‌شود. همان‌طور که در این قطعنامه آمد، از ایران صرفاً خواسته شده هیچ فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالستیک دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای انجام ندهد.

بنابر قوانین حقوق بین‌الملل، اظهارات متناقض قابل استماع نیست.

انتهای پیام