خوش بینی رئیس به آینده بورس و انتظارات از دولت، مجلس و سهامداران

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شاپور محمدی با اشاره به وضعیت بازار سرمایه به فارس گفت: یکی از کارهایی که دولت و مجلس در حوزه‌های تصمیم‌گیری باید داشته باشند کمک به تقویت سودآوری شرکت‌ها است. این موضوع در حوزه‌های مختلف قابل دنبال کردن است. شرکت‌های بورسی شفاف‌ترین شرکت‌ها هستند و به عنوان شرکت‌هایی که صادرات و اشتغال خوبی داشته و ارزش افزوده خوبی تولید کردند باید مورد حمایت قرار گیرند.

وی درمورد نحوه حمایت از شرکت‌ها افزود: قیمت‌هایی که برای کالای شرکت‌ها گذاشته می‌شود باید به گونه‌ای باشد که واسطه‌ها استفاده کننده تفاوت قیمتی نباشند بلکه تولیدکننده بهره‌مند شود، طبیعتا هرجا نیاز است از مصرف‌کننده حمایت صورت بگیرد باید اقدام شود و حمایت از تولیدکننده نیز در کنار مصرف‌کننده همپای هم در قوانین وجود دارد.

این مقام مسئول ادامه داد:‌ از این رو لازم است برای آنکه بازار سرمایه از قوت قبلی برخوردار و رشد و بالندگی داشته باشد و سیاست‌گذاری‌هایی که در تدوین بودجه سال 98 در مجلس دنبال می‌شود، توجه ویژه به سودآوری شرکت‌های بورسی داشته باشند. با این کار شفافیت تشویق می‌شود و آنهایی که قانون‌مند هستند و ضوابط را رعایت می‌کنند در اقتصاد تشویق می‌شوند.

انتظار از دولت و مجلس

محمدی ادامه داد: می‌دانیم شرکت‌هایی که وارد بورس می‌شوند قوانین و مقررات متعددی را قبول می‌کنند که نشان دهنده قانون‌مداری آنها است. از این جهت این شرکت‌ها نمونه‌های خوبی برای حمایت شدن هستند. از دولت و مجلس انتظار داریم از شرکت‌های بورسی حمایت کنند بخصوص آنکه شرایط کنونی وقت بررسی و نهایی شدن بودجه سال ‌آینده است.

وی در پاسخ به سوال طی روزهای اخیر افراد حقیقی برای فروش سهام هجوم آوردند و به نظر می‌رسد با رفتار هیجانی تصمیم‌گیری می‌کنند چرا که شاخص کل نیز رشد نداشته،گفت: در تمام بازارهای سرمایه افق‌های سرمایه‌گذاری یکی از مهمترین مباحثی است که سهام‌داران باید به آن توجه کنند. طبیعی است که سهامداران خرد و اشخاص حقیقی که در مقاطعی خرید و فروش می‌کنند باید افقی را در نظر بگیرند که مقداری بلند مدت باشد چون افق کوتاه مدت ممکن است همیشه با نوسانات بازار، تحت تاثیر قرار گیرد. از شرکت‌های حقوقی همیشه انتظار می‌رود که در بازار براساس استراتژی عمل کنند.

انتظار از سرمایه گذاران حقوقی و چشم‌انداز بازار

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: از شرکت‌های سرمایه‌گذاری و شخصیت‌های حقوقی انتظار داریم استراتژی‌هایی را دنبال کنند که به افزایش منابع مالی کمک کند و به شادابی خط تولید توجه داشته باشند تا درنهایت منجر به افزایش سودآوری واحدهای تولیدی شود.اشخاص حقوقی باید در بازار سرمایه با استراتژی صحیح و افق بلند مدت در بازار باقی بمانند،این اشخاص به دلیل آنکه منابع عمده را در اختیار دارند باید در بازار حفظ شوند تا سهامی که وجود دارد با ثبات بماند. مدیران شرکت‌های بورسی باید حساب کنند که شرکت‌های سرمایه‌گذاری‌ و صندوق‌ها منابع دائمی در این شرکت‌ها را حفظ خواهند کرد.

محمدی افزود: در کنار آن از سرمایه‌گذاران حقیقی خواهش داریم افق نسبتا بلندتری انتخاب کنند زیرا بازار سرمایه چشم‌انداز خوبی دارد و کشور سودآوری و مزیت‌های نسبی دارد و طبیعی است که برای خرید سهم به تحلیل‌ها توجه داشته باشند.

انتهای پیام