زمان اجرای ساز و کار مالی اروپا با ایران اعلام شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از به المانیتور، تصمیم آمریکا به خروج از برجام باعث شده کشورهای دیگر به دنبال یافتن راه های جایگزینی برای دور زدن نظام مالی باشند و قرار است فرانسه و آلمان، ساز و کار ویژه مالی راه اندازی کنند تا با تهاتر میان پرداخت ها و بدون استفاده از وجه نقد، تجارت با ایران را تسهیل کند.

از قرار معلوم این ساز و کار ماه ژانویه ( دی ماه ) عملیاتی می شود و بنابر اعلام اروپایی ها ، دیگر سایر کشورها نیز می توانند از آن استفاده کنند و ساز  و کارهای متعددی برای انجام معاملات تاسیس خواهد شد.

ایران با هند، روسیه و ترکیه نیز برای تجارت با ارز ملی به توافق رسیده و در دور قبلی تحریم ها نیز با استفاده از همین روش توانست مقاومت کند. همچنین فرصت هایی نیز با تحولات داخلی در سازمان اوپک پدید آمده است. با اعلام خروج قطر از اوپک و قصد برای تمرکز بر بازار گاز، زمینه برای همکاری بیشتر این کشور با ایران و روسیه فراهم شده است.

روسیه که موفق شده روابط خوبی با تمام کشورهای خاورمیانه برقرار کند و به علت مداخلات در اوکراین هدف تحریم های آمریکا قرار گرفته، از هم اکنون اعلام کرده به فروش نفت ایران کمک خواهد کرد. همچنین ایران اخیرا موفق شده که نفت را در بورس داخلی به بالاترین پیشنهاددهندگان بفروشد و برای دور زدن تحریم ها به ترفندهای مختلف از جمله استفاده از نفتکش ها و بیمه های ایرانی روی آورده است.با این حال، صادرات نفت ایران دست کم یک میلیون بشکه کمتر از رکورد پیش از تحریم ها خواهد بود.

انتهای پیام