سران قطر و عمان به جلسه شورای خلیج فارس نمی روند/ سه دستور جلسه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس، سی‌ونهمین نشست شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض برگزار می‌شود اما بحران قطر به عنوان برجسته‌ترین اختلاف بین اعضای شورا، بر این نشست سایه افکنده است.

به گفته عبداللطیف الزیانی دبیرکل این شورا، بررسی پرونده‌های سوریه، یمن و ایران از مهم‌ترین بحث‌های این نشست است اما با عدم تمایل سران قطر و عمان به عنوان دو عضو از شش عضو همراه شده است.

یک سال و نیم قبل امارات، بحرین و عربستان به اضافه مصر به بهانه حمایت قطر از تروریسم ، روابط دیپلماتیک را قطع و از زمین، هوا و دریا محاصره کردند و حتی عربستان تنها گذرگاه زمینی با قطر را بست. 

اکنون بعد از گذشت این مدت با وجود تلاش‌های امیر کویت برای آشتی دادن، محاصره قطر همچنان پابرجاست و چهار کشور بر خواسته‌های ۱۳‌گانه از جمله کاهش روابط دوحه با ایران، تعطیلی شبکه الجزیره، توقف حمایت از اخوان‌المسلمین و حماس و غیره تأکید دارند. 

علی رغم تلاش‌های امارات و عربستان برای القای این مطلب که شورای همکاری خلیج‌فارس همچنان به قوت خود باقی است اما اختلافات بین کشورهای عضو این شورا به حدی شدت گرفته که احتمال فروپاشی آن وجود دارد. همچنان که قطر بارها به خروج از این شورا تهدید کرده و علاوه بر آن عدم حضور سران شورا در نشست‌های آن حاکی از عمق اختلافات در آن است .به گونه‌ای که در نشست قبل نیز که به میزبانی کویت برگزار شد سران عربستان، امارات و بحرین غیبت کردند.

انتهای پیام